HOME
Mari kita kritik
KERAJAAN NEGERI

SEBUAH LAMAN UNTUK KERAJAAN NEGERI SECARA MEMBINA DEMI KEMAJUAN NEGARA.
Tekan butang "Enter Record".

Perkara Kelemahan Cadangan
negeri kedahmore
Keadaan sesak di kuala TerengganuBiasalah hari raya, kuala Terengganu dah jadi Kuala Lumpur 3=4 hari sebelum dan selepas raya.jalan sesak JEM....dibandar, Jalan KT manir Jalan bukit kecik, Jambatan Kuala Terengganu... panjang JEMnya Datok..Saya rasa kalau boleh dikaji semula sistem jalan raya, misalnya bagaimana nak kurang kan trafik light... trafik terlalu banyak... saya rasa ini yang membuat JEM...more
jawatan sementara, sambilan perlu diserapkan ke tetap(maidamtidak dapat keistimewaan dalam membuat pinjaman,elauan perumahan,jawatan tergugat,diharap dapat dipertimbangkanpada tahun 2005 dan berikutnya perlu diserapkanmore
SAYA BENCI KHIDMAT NEGARA. SAYA NASIHAT KAN KERAJAAN SUPAYA TIDAK MEMBAZIR DUIT SAYA DAN KAWAN SAYA YANG BERADA DI SEBELAH SAYA INI. SAYA TAU BAHAWA KERAJAAN ZAMAN SEKARANG TIDAK BEROTAK DAN TIDAK SELAZAAT OTAK OTAK NEGERI TERENGGANU BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH more
spa sarawak bengapinterview tunggu mau mampus... tapi sik dpt kerja juatutup ajak spa sarawakmore
cuti bagi deepavalikimak punya bangsa kitak org melayu tok...... sik bagi cuti dgn kamek tapi berlebih lebih ambil cuti panjang mauk mampus. o org ajak kah nhak beraya kami org tok bukan manusia kah.... ingat u org apa..... tak tahu malu punya bangsa.baik u org duduk ajak atas pokok kat sarawak tok.... nang cukup.........more
kadar air puas selangor1.tiga kadar untuk orang miskin ahlu keluarga ramai pasti puas bayar ikut kadar ketiga RM1.70 X ....dan syabas - tahniah dapat kutip untung dari orang miskin
2. Pekerja syabas masuk kampong bawa pembesar suara bagi tahu orang kampong bayar cepat bil tertunggak 3-4 bln
3. kat bkt beruntung perumahan ada 10 tak payah bayar sebab ttaka da meter air - syabas dan tahniah sedekah kat mereka tak payah bagitau suruh bayar walaupun dah bertahun duduk air free.........................
1. Satu kadar suadahla............... RM0.97SEN..........BAPA,PAK MENTUA, NENEK,PAKCIK ANAK SEDARA YANGA PAKAI AIRLA..........
2.tAK PAYAH SUSAH-SUSA SUSRUH STAF SYABAS MASUK KAMPONG HARI CUTI. P[AK MENTUA TAHULAH DIA BIL BAYAR AIR........
3. METER AIR KAT KAMPONG TUH BAGI ROSAK JEER. SURUH STAFF SYABAS ROSAKKAN JANGAN GANTI MACAM KAT BKT BERUNTUNG LANGSUNG TAK ADA METER.................
more
kadar air puas selangor1.tiga kadar untuk orang miskin ahlu keluarga ramai pasti puas bayar ikut kadar ketiga RM1.70 X ....dan syabas - tahniah dapat kutip untung dari orang miskin
2. Pekerja syabas masuk kampong bawa pembesar suara bagi tahu orang kampong bayar cepat bil tertunggak 3-4 bln
3. kat bkt beruntung perumahan ada 10 tak payah bayar sebab ttaka da meter air - syabas dan tahniah sedekah kat mereka tak payah bagitau suruh bayar walaupun dah bertahun duduk air free.........................
1. Satu kadar suadahla............... RM0.97SEN..........BAPA,PAK MENTUA, NENEK,PAKCIK ANAK SEDARA YANGA PAKAI AIRLA..........
2.tAK PAYAH SUSAH-SUSA SUSRUH STAF SYABAS MASUK KAMPONG HARI CUTI. PAK MENTUA, SEPUPU SEDAREA KORANG AWAK TAHULAH BAYAR BIL AIR........
3. METER AIR KAT KAMPONG TUH BAGI ROSAK JEER. SURUH STAFF SYABAS ROSAKKAN JANGAN GANTI MACAM KAT BKT BERUNTUNG LANGSUNG TAK ADA METER.................
more
pukimak punya kerajaan sarawaksaya telah menghadiri temuduga juruteknik awam pad bulan november 2004 DI BANGUNAN MASJA. sampai sekarang keputusan masih tidak diperolehi.......... KENAPA???

MALU LAH SIKIT , BUAT KERJA DENGAN JUJUR DAN AMANAH
JGN AMBIL SHJ BANGSA PUKIMAK KITAK ORG , BAGI PELUANG KEPADA BANGSA L;AIN.

MALU SAYA MENJADI PENDUDUK SARAWAK
more
dunia tender kelas F negeri terengganukontrak kelas A dapat pada yang ada kelas A..kontrak B dan C dan D dan lain dapat pada empunya lesen kelas masing-masing...ok paham neh...TETAPI KENAPA PROJEK KELAS F ORANG KELAS A..B..D PUN BAHAM????sebab anak dia ada lesen kelas F..bini dia ada kelas F..anak saudara dia ada kelas F..sepupu dia pendek kata semua kaum kerabat keluarga dia ada lesen kelas F..oleh itu sibangsat miskin papa kedana si empunya kelas F nak makan apa????bagi cadangan pun dia orang tidak dengar..dia orang wat dek jer..paling tidak diaorang kata mampus kau la aku peduli apa..jadi??apa harus buat?
Saya cadangkan semua rakyat terengganu diberi lesen kontrak..kerajaan dapat duit..kalu borang JKR harga RM 5.00 kiralah kalu setengah juta beli borang..itu baru kelas F..kalu lagi tinggi kelas lagi buat duit kerajaan negeri...borang jabatan negeri RM 20.00..kalu suku juta orang beli borang senanang senang buat untung juta juta...bukahkah saya ini ahli ekonomi..
more
dunia tender kelas F negeri terengganu bab 2aku ada satu lesen kelas F..dapat satu projek makan masa selama 2 bulan..selepas 2 minggu projek berjalan keluar pulak satu projek..nak guna lesen aku memang tidak dapat..jadi aku pinjam lesen kawan aku bagi dia 5 persen..ITU FENOMENA KONTRAKTOR MANA-MANA NEGERI..dapat projek kedua baru 1 minggu berjalan keluar pulak projek ketiga..aku pinjam pulak lesen kawan aku bagi 5 persen..kenapa aku jer dapat??sebab aku kenal teknisen atau orang dalam atau bos..estimet harga aku tahu dan projek itu memang dalam gengaman aku...jadi aku lah yang dapat dan aku akan kaya hahahahaha..orang lain peduli apa..aku pandai hulur dan hulur dan hulur...sama -sama makan..bagi cadangan pun tak guna selagi orang yang bekerja kerajaan terlebih lapar dari nelayan...dok gitu kawan-kawan..orang keje kelaut(nelayan)turn pagi balik petang kekadang 2 minggu baru balik terima sekadar apa yang dia dapat tangkap iakan dilaut..balik rumah diaorang tidak mintak pada sesiapa nak beli itu ini...tapi orang kerja kerajaan yang terlibat balik hari-hari..elaun itu ini..pinjaman itu ini...mahu lagi dia mintak wang dengan kontraktor...diaorang ni letak muka kat mana???walau pun diaorang senyum manis masa hulur hulur hulur dalam hati diaorang sumpah macam-macam yang tak sepatut dengar..more
dunia tender kelas F negeri terengganu bab 3aku ada satu lesen kelas F...aku masuk satu tender berharga RM55.000.00...2 minggu kemudian keluar list kat signboard JKR terengganu semua sebut harga tender...semua penender seramai 65 orang..selepas itu aku tunggu punya tungu punya tunggu tiada khabar berita..rupa-rupanya projek sudah hampir siap..kantoi lagi akuapa salah nya JKR atau mana jabatan negeri keluarkan notis jumlah harga tender yang berjaya...sekurang kurang nya aku dapat estimet harga untuk tender akan datang...ni macam beli borang lepas isi borang buang dalam tong sampah.more
telekom teganu punya pasalsatu hari bukak koputer dapat server 52 kbps...
satu hari lain dapat server tenet 42 kbps..
hari lain pulak dapat 13 kbps...
adelah hari tu skali aku dapat 0.12 kbps..
cuma 5 kilometer je tempat aku dgn terminal pusat..
coba pikir sebab ape jadi begitu..itu talian 1515..nak masuk streamx pun takot...baya puluh ringgit sbulan dapat 0.12 kbps tidak ke naya aku...
patik cadangkan supaya meningkatkan kelajuan capaian internet...ape jadi jika patik berada 30 kilometer dari terminal utama...haru biru laaaa..more
GRADUAN yang mengangurkelemahan kerajaan negeri dalam menangani isu graduan mengangur telah lama menghantui kerajaan tapi sebenarnya telah mennyusahkan para graduan yaang bermati-matian belajar demi segulung ijazah.....!!!bukannya isu memilih kerja tapi memilih gaji yang diperuntukan pihak swasta adalah terlalu sedikit dengan kadar pinjaman yang besar..bercita2 hendak menjadi negara maju pd thn 2020. saya rasa hanyalah satu omong kosong dan tidak berusaha penuh keatas memajukan negara yang segelintir rakyatnya mendiami rumah yang seakan2 negara dunia ketiga atau reban ayam. itukah Malaysia yang bercita2 untuk menjadi negara islam yang maju di dunia.... hah! saya cadangkan bahawa kerajaan pusat haruslah mengambil berat tentang negara malaysia yang tidak seimbang dari segi ekonomi yang tidak seimbang sebenarnya.dari segi ekonomi rakyatnya. adanya golongan 'daif kuasa 2'..janganlah hanya pandai menjadi bank kpd negara dunia ketiga!!! more
EXCO tak berkelayakanSaya dengan dukacita ingin melaporkan terus kepada MB yang saya kasihi. Tapi saya tidak pernah berpeluang untuk beri sendiri surat ini kepada MB.
EXCO Belia dan Sukan macam kaki samseng. lansung tidak menunjukan sikap sebagai seorang EXCO. Dia tak lebih macam kwn2 saya yang duk berbual hari di pekan2 atau pun di kedai makan.
APa ni... orang macam ni pun nak dikekal kan sebagai EXCO ke. Sekarang ni pun orang2 duk bercakap EXCO Terengganu cap ayam... malu saya bila dengar mcm tu.EXCO kelantang lagi bagus kalau nak dibandingkan dengan EXCO kita. Saya harap MB fikirkan balik kedudukan dia ni.. Dah lah sombong... bila bejalan dah x nak pandang bumi.. sebenarnya orang ramai dah x suka dia lagi...yang suka kat dia tu... hanya lah kaki bodek je.. dikalangan pemuda..
tapi bila dibelakang mcm2 dia org kutuk
more
Jabatan Pengangkutan Jalan S.PetaniBeberapa hari yang lalu saya ke JPJ S.Petani untuk menjelaskan cukai jalan,tetapi mendukacitakan saya terpaksa menunggu hampir 2 jam kerana tiada pegawai yang bertugas kerana rehat tengahari,mengapa jabatan lain ada pegawai yang tunggu ,ni sekorpun takdak...awat hangpa aja kerja kami dak....klu mcmtu kenala kami lari dari tugas kami kerana hendak berurusan dengan JPJ...waktu rehat tu patutnya ada la sekor dua yang tunggu ni sekor pun takdak...dah la nak bagi duit kat hang pa, kena tunggu hangpa mentedarah pula..apa ceritaAdakan pegawai yang tunggu di kaunter bayaran pada waktu rehat,Tempat lain pun boleh buat......more
Laman spa negeriBorang on-line negeri sarawak nie terlalu banyak yang hendak diisi. Menyusahkan betul. Contohnya Download gambar,sijil-sijil, adik beradik dan macam2 lagi. Kenapa tak buat macam borang SPA 8(i), kan senang. Tak merunsingkan orang. Disebabkan inilah, kita sukar untuk apply keja.Gambar dan sijil2 kena scan pulak. Pastu susah pulak nak masukkan dalam laman. Kekadang tak cukup besar, and then laman pulak yang bermasalah. Harapan....laman nie kena dan mesti diubahsuai semula. Pelanggan rasa susah nak mohon dari internet. Baik wat saja macam spa 8i tu. Simple dan ringkas. Tak menyusahkan. Saya pun terkejut dengan laman untuk mohon keja nie, sangat banyak yang di minta.Kalo mohon..tu, tak pernah pun dipanggil untuk temuduga. Kononnya borang tak lengkap. Padahal kita masukkan download sijil/gambar tak boleh. So, kita macam orang bodoh ja menunggu panggilan temuduga.more
Jangan mementingkan temuduga sahaja semasa memilih pekerjaSaya merupakan seorang pelajar diploma dari politeknik kuching sarawak yang sedang mencarikan kerja. Saya pernah menggunakan masa dua tahun memohon kerja kerajaan dan pernah dipanggil temuduga tetapi akhirnya gagal. Diploma saya mempunyai krputusan HPNM lebih daripada 3.50 ke atas. Saya juga pernah dianugerahkan oleh ketua jabatan Politeknik semasa semester 5 dan 6. Cita-cita saya ialah mampu berkerja dengan kerajaan jadi saya sangat berusaha semasa di dalam politeknik untuk mendapatkan keputusan yang baik supaya boleh mendapatkan satu kerja kerajaan tetapi kenapa pihak kerajaan tidak memberi peluang langsung kepada saya? Semasa interview, saya berpakaian sopan dan sangat bersopan.Walaupun saya setuju ada beberapa soalan semasa interview saya tidak pandai jawap,tetapi saya telah lepas dari politeknik sudah 2 tahun pasti saya akan lupa. Kalau pihak kerajaan memberikan saya peluang, saya memang berusaha berkerja dengan kerajaan.Ramai orang cakap bangsa cina sangat susah mendapatkan kerja kerajaan tetapi bangsa melayu sangat senang, betulkah? Saya harap bukan. Kalau tidak, saya memang berasa kecewa dan sedih sebab tidak adil kepada bangsa cina dan juga bengsa yang lain.Haraplah pihak kerajaan tidak hanyalah mementingkan interview sahaja dan tidak mengambil berat terhadap perkara-perkara yang lain seperti keputusan diploma dan sikap seorang pelajar semasa memilih seorang pekerja. Mengikut cadangan saya, saya rasa pihak kerajaan perlu mengambil berat terhadap mereka yang mendapatkan keputusan diploma dan sijil yang baik semasa memilih seorang pekerja.Ini kerana keputusan mereka membuktikan mereka merupakan seorang yang rajin dan berusaha.Kalaulah pihak kerajaan hanya mementingkan interview sahaja, saya memang rasa kecewa .Ini kerana orang yang pandai dalam interview tidak semestinya menunjukkan orang tersebut pandai membuat kerja.more
apa guna e-recruitment negeri sarawak......bagus jak tutup jak spa sarawak tok,, hampir dah nak sejuta vacancy kosong di isik lalu sekda respon n jawapan untuk interview.... abis segala inek datuk nya dapat keje baru nya nak berik vacancy ya dengan org lain... apa e-recruitment tok pilih kasih kah untuk merik org keje?????????? apa guna iklan kan semua vacancy kosong di sarawak tok mun dah ada org di calon,, ataupun diberik dengan bala bala nak bodo2 ya jawatan tinggi tingii..........more
sakit tenatkah SPA?aku adik kpd ssorg yg telah hancur hatinya skrg...aku dpt merasai perasaan kesedihannya skrg walaupun aku jauh darinya...apakah kesalahannya?adakah disebabkan dia terlalu berangan-angan utk menjadi sorg kakitangan kerajaan?dia sorg yg aktif,cemerlang & pernah mendpt anugerah di peringkat diploma tetapi akhirnya gagal juga pd temuduga sebyk beberapa kali...2-3tahun aku rasa dia tunggu...kegagalannya yg berturut-turut telah menyebabkannya semakin menghina diri...berkhimat utk kerajaan tu impiannya...aku sebagai adiknya faham...dia tak mampu bayar hutang ptptnnya...dia sebagai anak sulung tak mampu menanggung serta menjaga ibubapa yg telahpun lanjut umur & kurang sihat...sijil diploma kerajaannya tak diakui syarikat swasta...SEDARLAH SPA!!!jgn hanya mengutamakan jenis bangsa & temuduga aje...janganlah cuba mendesak mrk yg berbakat & ingin sgt mau berkhimat utk kerajaan tu memilih jln yg salah & serong...pleasela...bagi peluang kpdnya...kehilangan mrk yg begitu berguna kepada negara,sanggupka SPA?(ada satu soalan dari pendirian aku,,,napa kawannya yang tak berapa cemerlang di peringkat diploma & tak mempunyai penampilan diri yang baik semasa interview dpt berjaya interview dgn hanya 1 kali aje interview?ADILKAH SPA?) more
SPA 8@NEGERI apa2lakorang....bernasib baik sbb pernah dpanggil n-terb u..aku ni surat tawaran n-terb u pun aku x penah dapat...apa ni nak kasi chan org melayu aja ke?aku ni bukannya bodoh @pun bengap dlm peljrn,bukan apa ari tu aku check nama yg dpt tawaran temuduga semuanya nm melyu...mcmmana plak nasib bumiptra sabah n swak? kami ni org rakyat indon ker xpun pilipina?sendr mau ingatlamore
Jalan KampungJalan kampung jarang dibuat penyelenggaraan. Semenjak diambilalih oleh sararoad maintainance banyak kerenah yan g perlu dibuat apabila membuat pemintaan baik pulih jalan yang berlubang 'carlbug' putuspun orang kampung gotng royong dan beli sendiri guna duit JKKK kemana kerajaan untuk rakyat atau untuk orang berkenaan saja malulah.YB jenguklah keadaan kampung jangan masa mahu undi baru tenguk rakyatmore
SPA pilih kasihOrang kampung disini banyak yang telah mendapat Diploma&Sarjana Muda apabial mendapat penggilan temuduga hanya satu bangsa yang diambil bekerja. Anak bangsa kami ini daripada 10 orang yang memohon kalau ada seorang yang dapat syukurlah.Jangan guna kouta untuk dapatkan pekerjaan. Lihat kepada kemampuan calon.more
ORANG YANG GELAR DIRINYA "SUJIVA" - ISU CUTI DEPAVALI1.PARIYA YANG TIDAK SEDAR ASAL KETURUNAN DIRINYA ADALAH HAMBA DARI KASTA YANG PALING RENDAH DARI INDIA.
2.PARIYA YANG PALING DUNGU DAN BODOH SEBAB MENGATAKAN ORANG SARWAK MASIH TINGGAL ATAS POKOK.
3.PARIYA INI TELAH MEMALUKAN BANGSANYA YANG LAIN.
PARIYA INI JIKA DIKETAHUI ORANGNYA HENDAKLAH BADANNYA DILUMUR DENGAN MINYAK TAR AGAR MENJADI LEBIH BERKILAT. SELEPAS ITU DISULA DI KHALAYAK RAMAI DAN DI ARAK KE SELURUH MALAYSIA.more
Pembangunan Insan Utk Negeri SarawakPihak kerajaan Negeri tidak bermaya untuk meneruskan pembangunan insan negeri kami.Rakyat termiskin dibawah nisbah mengikut rekod kerajaan negeri masih banyak. program -program peningkatan tidak dirancanakan dengan teratur, janji manis ketua menteri dan sekutunya hanya menabur janji ketika pemilihan raya,, cuma diorang yang raya. saya cadangkan agar wakil rakyat, menteri kita turun padang, tengok-tengoklah rakyat ini dan jangan buat keputusan didalam pejabat dan diatas meja kalian..Ada satu benda yang saya terkilan terhadap wakil rakyat dan menteri kita tu, apabila diberi pandangan sikit, mereka dah bercelaru, nak terima cadangan kita minta maaf, apa kata mereka?? rakyat tak tahu berpolitik, rakyat tak tahu mentadbir dan tak tahu aku kerja keras untuk kepentingan aku sendiri. ini lah terjadi kat kita punya wakil rakyat dan menteri kat sini. hanya beberapa saja yang betul-betul memperjuangkan nasib rakyat, kepada mereka itu .saya mewakili rakyat miskin sarawak mengucapkan ribuan terima kasih kepada wakil rakyat dan menteri ini. kami tahu siapa mereka dan diharapkan orang seperti ini tidak dipancung oleh penyangak-penyangak itu..dan satu lagi saya nak tekankan, walaupun negara kita memiliki sistem demokrasi diharap jangan ada pihak tetentu mempergunakan sistem ini untuk membunuh rakyat yang miskin. Terima kasih Menteri Kami Wan Junaidi,Affendy Nerawi, Abang Johari, Datok Denan dan Datuk Daud.thank 2u all.Memperbaiki pelan perancangan yang sedia ada dan menambah beberapa faktor pembangunan insan didalam pelan pembanggunan dimana kita dapati daripada pembentangan budget untuk negeri Sarawak didalam sektor pelan pembangunan banyak bertumpu kepada sektor ekonomi dan pembangunan infrastruktur semata-mata. kalau dilihat daripada pelan pembangunan ini didapati pelan kerajaan negeri tidak seimbang kerana tidak banyak ditekankan didalam isu pembangunan insan seperti:-
1) Sifar buta huruf
2) Sifar Pengetahuan Agama dan banyak lagi
3) Sifar Celik IT dan ilmuan yang lain.

saya ingin mengambil kesempatan disini, merayu kepada wakil rakyat dan menteri2 kita turun padang, kesian dengan rakyat tu, dia orang dah menjalankan kewajipan mereka ketika membuat pemilihan calon so buat yang terbaik untuk mereka, jangan lupa pada pengal akan datang, cuma saya kesian kat rakyat ceruk-ceruk tu, tak tahu jadi pak turut.. buka minda dan dengar warta Berita dekat TV3 itu saja pesanan saya kepada rakyat negeri sarawak..
more
Pengutuk SPA dan Kerajaan Negeri SarawakWahai Pengutuk-pengutuk semua, kamu ikut cakap kamu aja. kamu tak fikir kah bagai mana mereka kaum melayu mempelengkapkan diri mereka sebelum menghadiri temuduga, saya cakap ini macam kerana saya duduk kampong melayu, u tahu kah. sebelum mereka turun temuduga emak,apak mereka beli surat khabar untuk mereka ulangkaji, beli baju baru untuk turun temuduga, jumpa keluarga kalau ada itu punya pejabat mintak itu maklumat, u tahu ke. mereka banyak berusaha, bukan macam kita. kita tak galakkan anak-anak kita macam dia orang, lepas tu kita maki hamun dia orang, itu macam tidak adil punya. saya buka sokong melayu tapi kita tak tahu bangsa kita banyak juga dan lebih banyak lagiyang kerja dengan kerajaan, melayu sini banyak mana. u tak tahu punya orang, baik u diam dalam hutan terus. macam itu beruk,, saya rasa SABAH sana banyak u punya kawan.Saya mintak maaf dengan Orang Melayu kerana rakan saya yang bodoh tu,, dia cakap dia sekolah tinggi. tapi dari apa yang ditulisnya dah nyata dia tidak guna akal ini kawan saya.. maaf kami ya..more
KETELUSAN PEMIMPIN KERAJAAN NEGERI SARAWAKSelamat Sejahtera,

Kepada semua pemimpin yang saya hormati, terutamanya ketua Menteri Sarawak dan Dip-dip terhormat yang lain.saya nak bertanya beberapa soalan iaitu:-
1) Dimanakah pihak yang berhormat dikala rakyat nak kan pertolongan.??????
2) Dimana Pembangunan yang dirancangkan 1o tahun lepas. pembangunan luar bandar,,,, Semua cerita Undi.????
3) Kesian Masyarakat Bodoh Sebuyau, pak turut,kaki ampu dan pak anggok,,,Orang sebuyau bodoh semua ke,,???? mana perginya Cikgu Wan Zainal Abidin B. Wan Abang,,mana perginya En. Wan Eksan, En. Wan Ata B. Wan Bakar,,,Mana Pergi Cikgu Wan Setia,,,kau orang ni cakap tak serupa bikin...Sebuyau pengeluar batu jenis N0 1 diAsia, mana reloyiti nye,,,,tak tahu ke Sebuyau Bodoh...pandai cakap je,jalan di sebuyau teruk masih gitu je, walau pun dah ditar kan. saya baru pergi kesebuyau pada bulan Julai, 2006. kesian mana wakil rakyat kamu,,kalau tak jalan kamu boleh buat sendiri. jangan jadi penakut sangat,, itu hak kamu semua orang sebuyau bodah,,bukak mindalah,,, cam ni kito nak maju mun kito sendiri sik maok mikir hal tok,,itu kelemahan orang sebuyau...kamu bukan menentan kerajaan,,,tapi kamu nak hak untuk pembangunan sebuyau pun.yo pun sik panda,, bengap gilak. bila orang luar nak masukkan IT ke sebuyau, kau orang sik terimak dengan bagus... En,Awang saya dah lupak namanya. cuba nak mukak minda orang kita disebuyau tapi,palak dengki dengan nya banyak gilak,, tu lah orang sebuyau bodo,bodo,bodo,,makan taik, katak bah tempurong.....
saya cadangkan kepada pemimpin-pemimpin kita, terutamanya mereka yang terlibat dibahagian penerangan. berilah berita terkini dengan orang pendalaman seperti sebuyau dan kawasan yang berdekatan. kita meresa kasihan dengan kemajuan malaysia terkini seharusnya mereka-mereka yang bodoh tu dapat merasainya..kesian anak watan yang dahagakan pekerjaan dan hasil negara yang orang lain dapat rasai, sedangkan mereka ketingalan dengan mimpi disiang hari.tukarlah cara dan peradapan mu necaya dapatlah kamu merasa seperti yang orang lain rasa...saya juga anak jati Sebuyau....more
KERAJAAN PILIH KASIH ABIS...................................kEBANYAKKAN INTERVIEW DIKHASKAN UNTUK MELAYU AJE!!!!!!!!!!!!
dAYAK NGAN CINA TAK DIPERLUKAN KE...
mELAYU NI APA YANG DIORANG PANDAI...
CTH: POLIS YANG MENERIMA RASUAH TU BANGSA APA? YANG KUAT BERHUTANG KELILING PINGGANG TU BANGSA APA??? BANYAK LAGI KEBURUKKAN MALAS NAK CERITA.
KALAU NAK DIBANDINGKAN OTAK DAYAK NGAN CINA LEBIH BAIK DARI BANGSA MELAYU...
KERAJAAN NIE TIADA OTAK KE...? KALO TALA, JANGAN JADI PEGAWAI. BUANG MASA JE, MAKAN GAJI 23HB JE. PERNAH DULU GI INTERVIEW, GROUP ADA DALAM 12+, TAPI DAYAK NGAN CINA BARU 3 ORANG. kENAPA?? DIORANG NI BODOH SANGAT KE????
DISEBABKAN ITULAH RAMAI DIKALANGAN PENGGANGUR ADALAH DI KALANGAN DAYAK NGAN CINA. PERCAYA KE TAK...SURVEYLAH SENDIRI. ITULAH ORANG LANTIK KORANG JADI PEGAWAI BUKAN MAKAN GAJI 23HB JE. BODOHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH. TENGOKLAH KEBANYAKKAN KES JENAYAH DI SELURUH MALAYSIA, SIAPA PUNYA KERJA KALAU BUKAN MELAYU. PERNAH DENGAR KAUM LAIN BUAT JENAYAH.
sO CADANGAN KITE, KALAU BOLEH PEGAWAI KERAJAAN NI KERJA GUNALAH OTAK YANG ADA DI KEPALA BUKAN DI KEPALA LUTUT UNTUK KERJA. BENGANG JUGA TENGOK KERJAAAN BUANG DUIT SINI SANA UNTUK YANG TIADA TUJUNYA. TUHAN KASI OTAK UNTUK FIKIR, MATA UNTUK TENGOK SEKELILING.more
Sijil Anak Negeri Sabah dan SarawakSaya disini ingin meluahkan rasa tidak puas hati saya mengenai cara Kerajaan menangani isu keadilan dan menunjukkan ketulusan terhadap masyarakat Malaysia yang berbilang kaum.Saya di sini adalah seorang yang berbangsa sino-kadazan yang layak mendapat status bumiputera Sabah. Namun disebabkan kerajaan telah membekukan hak kami untuk memohon Sijil Anak Negeri, kini saya sekadar mahu membuka akaun Bank ASB juga tidak dibenarkan. Kini hak rayat Bumiputera Sabah dan Sarawak juga telah diketepikan.. bayangkanlah bagaimana keadaannya bagi bangsa yang lain..Sedarlah kerajaan bahawa kami seharusnya langkah kehadapan bukan kebelakang, melainkan jika kerajaan ingin melihat Malaysia menjadi mundur .. go ahead and marginalize us.. Walaubagaimanapun,...BERIKAN BALIK HAK KAMI!!! BUMIPUTERA RAKYAT SABAH & SARAWAK. more
more
Trafik di KuchingDah 10 tahun I guna jalan di Kuching, dah 13 tahun i mamandu di Kuching tapi semua jalan di Kcg masih jua sik berubah contoh jalan dari batu 3 ke bt 7 dah bebelas tahun masih kedak ya Dolok I first drive dalam tahun 1987 sehingga 2007 masih juak lorong. dolod flat baru KQ kinek tok dah QA...... jadi cam nea jeraya dik jem. carilah alternatif untuk 10 ke 15 tahun planning, macam org putih biar jalan besar kinei tok tapi kelak ada guna juak.Plan bagus-bagus baru dapat gelak jam selalumore
Ahli Parlimen Dari Sarawak Senyap Di Dewan RakyatSering kali mon tv 3 mola tayangan perbahasan di Parlimen MP dari sarawak semuanya tidur langsung tidak ada berucap maupun berdebat dik macam MP dari negeri-negeri lain. Dik malukah kitak orang even nak dari sabah, bhg Kinabatangan lantang bersuara tetapi nak dari sarawak semuanya lesu. Apa sik pandai bersuarakah atau sik mampu berucap baik beri orang lain ajak. Coba bawah ketengah sedikit masalah masalah di sarawak di parlimen. Jangan hanya suka dengar cerita orang lain kitak orang perlu juak bersuara.more
KERAJAAN MAKAN DUIT RAKYAT DAN BULI RAKYATADALAH REALITY YANG BANYAK ORANG TAHU, PROJEK KERAJAAN ADALAH SUATU PELUANG DIMANA SEMUA AHLI KERAJAAN DAN SEKTOR PERUSAHAAN UNTUK MENYERAP DUIT NEGARA, BIASA ADA PROJECT DIKELUARKAN, HARGA YANG DITARUH ADALAH BERPULUH PULUH GANDA LEBIH MAHAL DAN KERJA YANG DIBUAT PUN TINDAK SETAHAP YANG DIBAYAR,... SEMUA DUIT PELUH RAKYAT DIGUNA SIA SIA SAHAJA........ KALAU RANKYAT TIDAK BUTA SILALAH MEMBANGKITKAN HAL DEMIKIAN KEPADA SEMUA ORANG DI SISI ANDA.... KALAULAH ANDA JUGA GOLONGAN MAKAN DUIT NEGARA... SAYA SEMOGAKAN TUHANMU DAN ALLAHMU MENYUMPAH KELUARGAMU MATI KENA KEMALANGAN JALAN-RAYA....

SELAIN ITU SAYA JUGA NAMPAK KERAJAAN TIDAK BERANI MENGACAU ORANG KAYA KERANA TAKUT DITIMPA..... TAPI NAMPAK YANG MISKIN DAN TIDAK BERKUASA DAH DATANGLAH DIA MACAM ANJING GILA GIGIT SINI DAN SANA....
PAKSALAH KERAJAAN MEMBUAT AKAUN UNTUK MENUNJUK RAKYAT, TUNJUKKAN CARA KERAJAAN MENGUNA DUIT RAKYAT DAN DIMANA DUIT RAKYAT PERGI..... TUNJUKLAH SEMUA HARGA HARGA PROJECT YANG TELAH DIBUAT UNTUK TAHUNAN........... KALAU TAK APA HAK KERAJAAN PAKSA KITA TUNJUKKAN BERAPA YANG KITA UNTUNG DAN DIMANA KITA PAKAI DAN MINTA CUKAI////


BOLEH KERAJAAN TUNJUK KEPADA RAKYAT KEADILAN DIMANA SEMUA ORANG MEMPUNYAI HAK YANG SAMA DAN BUKAN KERANA DIA KAYA ,ANAK PUKIMA SULTANKAH, AGONGKAH, MEMTERI MENTERIKAH, DAN YANG ADA KUASA KERAJAAN TIDAK BERANI MENGHUKUM...... ORANG MISKIN MISKIN TIDAK APALAH MATI PUN NYAWA MURAH DAN TIDAK BERNILAI
more
lalalalaladsdfdfsdfdsgf
sdg
dhghgh'
gfgfdf
more
sabah jalan sook ke sinaron masih macam zaman penjajahKami juga rakyat Malaysia yang membayar cukai kepada kerajaan samada langsung atu tak langsung, tapi org lain walaupun bayar cukai jugak tapi dapat kemudahan WPI lah, Korodir Utaralah< Koridor Timurlah macam macam kami ni dahlah miskin jalan pun tanahmerah, dahlah air sungai utk makan minum, nak harap TanSri Joseph Kurup Bagus tak Payah buat sakit jiwa saja.
Kerajaan persekutuan melalui kerajaan negeri aspalkanlah jalan kami ni, 50 tahun sudah org lain nikmati kemajuan, kami makan habuk je hari-harimore
JKKK Tidak melaksanakan tugas yang diamanahkanTerdapat JKKK yang mementingkan diri sendiri dan menindas masyarakat setempat. Hal ini berlaku di negeri kedah di daerah kota star. Bukan sekali JKKK ini bertindak sebegitu dah banyak kali. Terbaru tentang lampu jalan yang sepatutnya dipasang untuk keselamatan penduduk kampung sebaliknya peruntukan tersebut digunkan untuk dipasang bagi menerangi kedai minyak milik sendiri. Oleh yang demikian BPR mesti campur tangan kerana tiada pantauan daripada pihak yang bertanggungjawab sama ada peruntukan kepada penduduk kampung sampai atau tidak.JKKK tidak perlu diberi kuasa untuk menyalurkan kemudahan kepada penduduk setempat sebab JKKK banyak yang tidak amanah, tidak bertanggungjawab dan banyak menggunakan peruntukan untuk kepentingan peribadi. Segala peruntukan hendaklah melalui JKR yang lebih telus menyediakan kemudahan untuk rakyat.more
JKKK Tidak melaksanakan tugas yang diamanahkan ( Kedah)Terdapat JKKK yang mementingkan diri sendiri dan menindas masyarakat setempat. Hal ini berlaku di negeri kedah di daerah kota star. Bukan sekali JKKK ini bertindak sebegitu dah banyak kali. Terbaru tentang lampu jalan yang sepatutnya dipasang untuk keselamatan penduduk kampung sebaliknya peruntukan tersebut digunkan untuk dipasang bagi menerangi kedai minyak milik sendiri. Oleh yang demikian BPR mesti campur tangan kerana tiada pantauan daripada pihak yang bertanggungjawab sama ada peruntukan kepada penduduk kampung sampai atau tidak.JKKK tidak perlu diberi kuasa untuk menyalurkan kemudahan kepada penduduk setempat sebab JKKK banyak yang tidak amanah, tidak bertanggungjawab dan banyak menggunakan peruntukan untuk kepentingan peribadi. Segala peruntukan hendaklah melalui JKR yang lebih telus menyediakan kemudahan untuk rakyat.more
Sabah diancam pendatang asing indon dan filipinaSabah terlalu sesak dengan pendatang asing.sesetengah pendatang indon mempunyai kad pengenalan.sebab tu jumlah orang melayu tiba2 meningkat secara mendadak.bertindak sebelum terlambat.gunakan tentera untuk banteras pendatang indon.more
more
sebuah kampung sungai senang tiada airmore
GURU JAIS TAK NAIK GAJIGuru berijazah tapi gaji SPM. Dah lama keje tapi gaji masih DGA29. Malu kat negeri lain la..Negeri maju tak cukup duit nak bayor gaji kakitangan ke..Naikkan cepat sebelum terlambat!more
MP SARAWAK TUNGGUL KAYUMAAF BERCAKAP LER,I RASA MP SARAWAK TOK BANYAK YANG DARI SPESIS TUNGGUL KAYU DAN JENIS ANGGUK AJAK.KAMEK JUAK HERAN KENAK URANG SARAWAK MASIH JUA MAU SIDA NYA JADI MP,LEBIH-LEBIH AGI SIDA IBAN,MP DR KALANGAN ORG IBAN TOK KAT PARLIMEN MCM TUNGGUL AJA DTG MEETING NGABIS DUIT RAKYAT AJA MAYAR ELAUN SIDANYA.KAMEK RASA LAH SRAWAK KINEK TOK UDAH JADI HAK MILIK ORANG MELANO AJAK,NI NDAK NYA SEMUA KERJA BAGUS2 DPT KAT SIDAK NYA,SIK PECAYAK CUBA MINTA KERJA MELALUI SPA.HARAM SAMPEI MAMPUS LAH NUNGGU.SEBAB YA URANG IBAN BANYAK CARI KERJA DI SEMENANJUNG JADI KULI PUN SIK APA SEBAB SIDA TAU,MUN MINTAK KERJA DI SARAWAK GERENTI SIK DAPAT.ADIL LAH SIKIT DENGAN SEMUA RAKYAT SARAWAK JANGAN TAU NGABIS DUIT RAKYAT AJAmore
JALAN SIBU-KAPITSELEPAS 50 TAHUN MERDEKA BELUM ADA JALANKEMANA PERGI BUDGET UNTUK JALAN SIBU KE KAPIT. SAYA SUDAH TUNGGU 50 TAHUN LAMANYA UNTUK SATU JALAN KAMPUN DARI SIBU KE KAPIT TAPI BELUM DAPAT LAGI. SAYA DAH NAK MAMPUI BELUM ADA JALAN. APA HAL???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????more
Air percuma seperti di SelangorTidak memberi air percuma seperti di Selangor1. Beri air percuma sperti di Selangor
2. Atau, tukar kerajaan sedia ada. Pilih kerajaan yang mementingkan kebajikan rakyat.
more
YB sarawak lembapdah 15 tahun setiap kali balik kampung macam tu lah juga tak ada pembangunan. bila pilihan raya berkempen nak mampus selepas pilihanraya batang hidung pun tak nampak. ingatkan dah pilihanraya kampung membangun..cuba tanya orang kampung pasti tak tahu sapa YB mereka. Berlagak nak jadi YB tapi keja macam sial berhentilah jadi YBtak payah jadi YB menyemak aje. Semua YB negeri sarawak sama ajemore
Bajet dah diumumkamkerajaan negeri sarawak dengar tak... Bajet dah diumumkan oleh PM. peruntukan utk negeri sarawak banyak tu tak kan tak cukup untuk pembangunan. sy merupakan penduduk kawasan yang akan dibangunkan mengikut rancangan kerajaan. sy akan menjadi pemerhatian pembangunan tersebut. sy akan sentiasa memberi penilaian mengenai kerja yg akan dijalankan. harap kerajaan negeri jangan pandai cakap aje... kita orang kampung memang tak pandai tapi jangan dipermainkan. peruntukan yang diberikan jangan disalahgunakan. berhati2lah kerajaan negeri. sepandai2 tupai melompat jatuh ke tanah juga..........more
pembangunan kerajaan negeri sarawakLebih kurang 45 tahun Negeri Swk telah Merdeka bersama Malaysia namun keseluruhan rakyatnya yang berbilang kaum, agamadan bangsa belum lagi mengecapi pembangunan seperti mana yg di rasai oleh kaum bumi putera di semenanjung,mana tidaknya saya dapat melihat sendiri penduduk di kawasan pendalaman masih lagi ketinggalan arus pembangunan....serta jalan raya yang tiada...eliktrik dan air tidak sampai ke kawasan penempatan penduduk pendalaman.....sapa patut di persalahkan????????Majoriti kerajaan Barisan Nasional yang memerintah negeri Swk selama ini????Tolong lah atasi masalah masyarakat Negeri Swk....YB negeri Swk langsung TIDAK BERFUNGSI seperti negeri lain....kena YB seperti ini Boleh Jadi wakil Rakyat Pegi MAMPUS la.....Tak malu ke Kerajaan Negeri Swk melihat Pembangunan Negeri Lain Sedar lah SEMUA PEMERINTAH KERAJAAN NEGERI....more
spa negeri sarawaksebenarnya untuk mendapat pekerjaan di dalam spa negeri sarawak perlu ada kroni.ini kerana kebanyakkan oarang yang mendapat peluang kerjaya di dalam spa negeri sarawak ada mempunyai suku sakat tali persaudaraan,orang yang berpangkat.hapuskan sistem kronilebih2 lagi isntitusi agama
more
spa lagidah isi spa sarawak, dah berpuluh bulan dan minggu menunggu, tp status masih "BARU".Last2 di tulis dalam ruangan tindakan telah di proses, tidak di temuduga. Act dapat interview SPA malaysia, pegawai fizik di KKM. doa2lah berjaya..diam dkt sarawak tok, xkira melayu @ x, mun xda tali barut, nang xkan berjaya..dari melayu+jawa+iban..xda cadangan.. LU PIKIRLAH SENDIRI..more
pantat memantat semakin berleluasakaki pantatpantat jak kat masjamore
Database service by YourWebApps.com