HOME
Mari kita kritik
TABUNG HAJI

SEBUAH LAMAN UNTUK MENGKRITIK TABUNG HAJI DEMI KEMAJUAN NEGARA.
Tekan butang "Enter Record".

Perkara Kelemahan Cadangan
Pegawai Kurang BerdedikasiMengomel bila jemaah pulang dari berulang alik ke Mina dan meminta kunci bilik.Sepatutnya pegawai yang ditempatkan di hotel lebih mesra dan faham masalah yang dihadapi oleh jemaah yang berulang alik dari Makkah ke Mina untuk melontar di ketiga-tiga Jamrah.more
Sesat Jalan Bila Pulang Dari Melontar.Tiada panah tunjuk arah dan tiada guide. Sediakan panah tunjuk arah dan ramaikan guide macam Indonesia.Indonesia menyediakan ramai guide tunjuk arah jalan pulang ke khemah.more
ibadah haji adalah satu pengorbanansetiap kelemahan dan kesukaran yang didapati semasa menunaikan fardu haji adalah dugaan dari Allah semata-mata.Semua jemaah haji hendaklah bersedia menghadapi semua dugaan Allah dengan penuh kesabaran dan keinsafan. Jemaah haji dahulu ada yang tak sempat mengerjakan haji kerana meninggal dalam perjalanan ke tanah suci dan dikebumikan dalam laut. Perjalanan pergi/balik mengambil masa berbulan-bulan dengan kapal laut - bukan kapal terbang. Kita pergi menunaikan haji kerana Allah bukan nak makan angin di hotel 5 bintang.more
Haji 1999Saya berterima kasih kepada Lembaga Tabung Haji kerana memberi perkhidmatan kepada kami berdua suami isteri semasa mengerjakan haji pada tahun 1999. Malah saya mengucapkan syabas kepada badan tersebut semasa bemulanya kursus haji. Saya berasa seperti VIP apabila melihat outriders Polis escort kami dari Kelana Jaya ke KLIA. Keep up the good work.Kalau boleh bukakan perkhidmatan untuk membantu jemaah haji di tanah suci kepada orang awam selain daripada paramedik dan tukang masak.more
more
more
Jaga harta penyimpan tabung haji dengan AMANAHSejak kebelakangan ini berjuta-juta ringgit wang rakyat hilang dalam institiusi keewangan negara termasuk didalam tabung haji. Semua orang kena sedar, bahawa wang dalam tabung haji bukan lah hak individu yang boleh dilaburkan sesuka hati. Kita kena tahu harapan orang2 yg menyimpan ditabung haji, yg kebanyakan nya terdiri dp orang2 kpg dan kaki tgn kerajaan yg berpendapatan rendah. Oleh itu sikap jujur,amanah dan telus WAJIB ada dlm diri setiap org yg terlibat dlm pengurusan keewangan tabung haji Galakkan lagi orang menyimpan ditabung haji dengan memberi kos yg berpatutan kepada org2 yg berniat suci utk menunaikan hajimore
Pengurusan Kursusi. Penyelarasan kursusBaik sekiranya kursus -kursus haji yang diadakan diselaraskan,misalnya: nota-nota kusus sepatutnya diselaraskan. Kalau kita lihat, Lain penceramah akan memberi nota yang berlainan( kadang-kadang pemahaman yang berlainan) kepada peserta. sepatutnyalah ia diselaraskan. Semuga ia kan menambah baikkan lagi kursus yang diberi more
Ladang ladang tabung haji di Sumataratidak terurus dangan betul.Tabung Haji memperolihi tidak sampai 50% daripada hasilnya mengapa pekara ini belaku,kenapa Pengurusuan ini tidah boleh di perbaiki.dimanakah kesilapannya.Tentu ada kelemahan di dalam pentadbirannya.Sudah pasti ada rasuah di dalam organisasi pentadbiran.Tentu semua orang yang di atas dan di bawah terlibat.Buku kira-kira sudah pasti telah dan sedang di ubah.Apakah yang harus di lakukan?Pada pendapat saya,pertama sekali semua lapisan rakyat harus sedar dan terlibat didalam kemajuan dan pembangunan negara.Mereka harus sedar bahawa pembangunan negara bergantung kepada disiplin dan sikap positif setiap rakyat.Kita harus mempunyai sikap bertanggungjawab akan semua lapisan pekerjaan,pencapaian,hala tuju dan masa hadapan pendidikan,sosio-ekonomi,pekerjaan dan pembangunan ekonomi negara.Selaras dengan pencapaian negara dalam misi 2020 atau lebih jauh lagi, kita semua wajib mempunyai sikap amanah,jujur,ikhlas bertanggungjawab dan bertimbangrasa dalam pembangunan dan kedaulatan negara Malaysia.OLeh itu semua individu yang bergelar warganegara Malaysia harus sedar dan memainkan peranan mereka dengan sewajarnya.more
KAUNTER TABUNG HAJI/STAFF MENYINDIR PELANGGAN1.KAUNTER TABUNG HAJI DI CAWANGAN SANDAKAN SEMPIT DAN TIADA PROSEDUR UNTUK BERATUR. KEADAAN KAUNTER TIDAK SELESA.
2.STAF MENYINDIR PELANGGAN APABILA PELANGGAN MENYIMPAN WANG MENGGUNAKAN WANG SYILING. ALASAN MALAS MENGIRA.
1. UBAH KEDUDUKAN KAUNTER TABUNG HAJI/PENGUBAHSUAIAN YANG SEPATUT DIFIKIR PERLU.
2. STAF PERLU DIBERI KELAS KAUNSELING (BRAIN WASH). TIADA PELANGGAN "TIADA GAJI KORANG".
more
berulang alik mekah minaKenapa jemah haji mesti berulang alik setiap hari dari mekah ke mina. Anda mungkin nanti tidak dapat melaksanakan bermalam di mina.Saya berterima kasih kepada penceramah Tabung Haji kursus haji bersiri yang memberiketerangan yang sangat detail mengenai bermalam di mina, kepentingan, risiko kalau berulang alik. Penerangan yg jelas bagini akan memberi kesedaran kepada jemaah dan mengurangkan ulang alik mekah mina.more
BORANG PENDAFTARAN HAJIDalam borang tersebut, tiada ruangan 'perakuan/izin suami' bagi isteri yang ingin menunaikan fardu haji. Kes berlaku dimana ayah si isteri mendaftarkan anak-anaknya untuk pergi
bersama beliau. Ayah si isteri tersebut telah menunaikan Fardu Haji sebelumnya. Masalahnya, bila telah diluluskan pemergian si isteri, sisuami terpaksa redha dan memberi izin, ditambah pula si suami terpaksa menguruskan anak-anak yang lebih kecil. Si suami memang telah merancang untuk menunaikan Fardu Haji bersama isteri, bila anak-anak telah memasuki sekolah menengah. Masalah ini juga akan menimbulkan 'social status devide' antara suami dan isteri ...terutamanya bagi suami isteri yang mampu dan berkedudukan i.e. kumpulan pertengahan & elit dalam sesebuah masyarakat.
Borang Pendaftaran Haji harus dipinda dengan menyediakan ruangan PERSETUJUAN/IZIN SUAMI. more
Apa kaitan Projek ERL & Tabung Haji ?..apa untungny pd TH ?Setahu saya TH ada melabut dlm projek ERL bersama YTL..bagimana perkembangannya skrg ni..apa keuntungan yg diperolehi dr rrojek ERL Express & transit....klau kita perhatikan setiap hari ERL kehulu kehilir...dr KL sentral ke KLIA tanpa penumpang !...asik2 dok bawa jin..org tak ada...nampaknya TH dok pikul biawak hidup hasil napsu Mahathir Lembaga/JK pelaburan TH kena tengok perkara ini balik dan pastikan langkah2 yg terbaik dan perlu tindakan segera supaya kerugian tidak berlanjutan more
KEHILANGAN WANG TABUNG HAJI !TINDAKAN TEGAS DAN BERKESAN PERLU DIAMBIL
TERHADAP KEHILANGAN WANG TABUNG HAJI

Parti Rakyat memandang sangat berat atas kehilangan berjuta-juta ringgit wang simpanan Tabung Haji. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Abdul Hamid Zainal Abidin, menyatakan bahawa jumlahnya kira-kira RM200 juta. Tetapi ada sumber yang mengatakan mungkin jumlah sebenarnya lebih dua kali ganda.

Akhbar melaporkan bahawa kehilangan wang begitu banyak boleh jadi berpunca daripada pelaburan yang diuruskan oleh sebuah pengurus dana tempatan. Sekiranya ini benar, setiap orang yang menyimpan dalam Tabung Haji, bahkan rakyat seluruhnya, perlu diberitahu apakah syarikat yang menguruskan pelaburan itu dan siapakah tokoh-tokoh perniagaan yang terlibat dengannya.

Tabung Haji, sebagai badan yang memegang amanah wang rakyat, mesti bersikap telus dan bertanggungjawab. Sekarang ini bermacam-macam berita sudah timbul bahawa kononnya syarikat serta tokoh utama di belakangnya ialah seorang yang mempunyai kaitan dengan pimpinan tertinggi dalam pemerintahan. Selagi maklumat yang benar tidak diberikan dengan telus, kita tidak boleh menyalahkan jikalau orang ramai mempercayai berita ini.

Kali pertama Tabung Haji dilaporkan kehilangan RM8 juta, Menteri Hamid Zainal Abidin, berpendapat bahawa kes ini tidak perlu dibawa kepada polis. Akhirnya polis dilibatkan, akan tetapi sehingga sekarang penyiasatan nampaknya masih belum selesai lagi. Timbalan Perdana Menteri Datuk Abdullah Ahmad Badawi menyatakan tindakan tegas perlu diambil. Kami bersetuju. Kami menggesa supaya dari sekarang polis dan BPR mesti bertindak dengan tidak payah menunggu laporan yang formal dari Tabung Haji. Hamid Zainal Abidin sudah mengakui jumlah yang hilang dan ini telah dilaporkan dalam media, dan tentu sudah ada asas untuk mereka menyiasat.

Kami berpendapat bahawa siasatan dalaman yang dilakukan oleh pengurusan Tabung Haji, walaupun yang baru, tidak akan mencukupi. Selain itu ada unsur hendak mengecilkan perkara yang besar ini. Umpamanya, bekas Menteri yang mempunyai hubungan yang rapat dengan Tabung Haji, iaitu Datuk Hamid Othman, meminta supaya orang ramai jangan terlalu bimbang kerana kerajaan akan menangani masalah ini dengan bijaksana. Ini permintaan yang tidak wajar dan tidak bijak.

Oleh kerana itu, PRM mendesak supaya Parlimen melantik sebuah Suruhanjaya Penyiasat yang bebas serta berwibawa untuk menjalankan penyiasatan yang menyeluruh ke atas Tabung Haji, dan melaporkan hasil penyiasatan mereka kembali kepada Parlimen. Sesiapa yang didapati terlibat dengan kehilangan wang tabung itu, tidak kira apa kedudukan atau martabat mereka atau apa hubungan mereka dengan pimpinan negara, hendaklah dihadapkan ke mahkamah.

Dr Syed Husin Ali
Presiden PRM
19hb Mac 2002


apa yg dibuat oleh Ahli lembaga pengarah TH ?...makam gaji buta ker?...more
TABUNG HAJI TELAH MENYIMPANG DARIPADA FALSAFAH ASAL PENUBUHATABUNG HAJI TELAH MENYIMPANG DARIPADA FALSAFAH ASAL PENUBUHANNYA

Namun dalam urusannya pada masa ini, Tabung Haji telah menyimpang daripada falsafah asal penubuhannya. Keutamaannya yang sepatutnya sebagai agensi yang mengelolakan wang untuk bakal jemaah haji dan menjaga kebajikan mereka, kini lebih ditumpukan kepada bidang-bidang pelaburan termasuk membeli beberapa saham syarikat bermasalah.

Tabung Haji telah membuat banyak pelaburan di Bursa Saham Kuala Lumpur (sila Lampiran 1). Sehingga akhir tahun lepas pelaburan Tabung Haji adalah sebanyak RM8,257 juta. Banyak daripada pelaburan yang dibuat itu tidak strategik dan mengakibatkan kerugian. Hal ini dilihat daripada pemberian bonus pada tahun 2000 hanya 5.5 peratus sahaja. Ketika keadaan ekonomi negara merudum dahulu, Tabung Haji bersama beberapa agensi dana awam yang lain (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, Lembaga Tabung Amanah Pencen, Lembaga Tabung Angkatan Tentera, Danamodal, Danaharta dan Khazanah Nasional) turut membeli beberapa buah syarikat tempatan yang menghadapi masalah. Berjuta-juta wang pencarum Tabung Haji telah digunakan untuk tujuan ini.

Ketidakcekapan pengurusan Tabung Haji hasil daripada penyimpangan falsafah asal penubuhannya, akhirnya diakui oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri sendiri, seperti yang dilaporkan dalam akhbar baru-baru ini (Utusan 16 Ogos 2001). Beliau mengatakan bahawa Lembaga Tabung Haji akan disusun semula bagi mengelakkan daripada diselamatkan oleh kerajaan. Penyusunan itu dibuat akibat kelemahan kritikal dalam Tabung Haji terutama dalam membuat keputusan melibatkan wang pencarum yang dibuat secara tidak profesional, tidak telus dan secara ad-hoc.

Dalam laporan akhbar itu juga dinyatakan bahawa beberapa pelaburan Tabung Haji bukan saja tidak menguntungkan tetapi terpaksa memberi subsidi bagi meneruskan projek berkenaan.

Malah, Tabung Haji terpaksa menjual sahamnya dalam Nestle untuk dibeli semula oleh anak syarikatnya bagi membayar dividen lapan peratus pada 1998.

Tabung Haji membuat banyak pelaburan jangka pendek dan panjang dalam sektor perindustrian, perkhidmatan, peladangan dan hartanah.

Sehingga 1999, Tabung Haji menubuhkan 13 anak syarikat, termasuk enam di sektor peladangan, iaitu TH Plantation Sdn Bhd; TH Indopalms; Ladang Tabung Haji (Sabah & Sarawak) Sdn Bhd; Ladang TH (Estates Holdings) Sdn Bhd; TH Agro Sdn Bhd dan Ladang Sawit Bintulu Sdn Bhd.

Anak syarikat lain ialah TH Travel Industries Sdn Bhd (perusahaan pengangkutan dan pelancongan); TH Properties Sdn Bhd (hartanah); TH Universal Builders Sdn Bhd (urus binaan); TH Global Services Sdn Bhd (perkhidmatan penyelenggaraan bangunan, kawalan keselamatan, pencucian dan katering); TH Computer Recovery & Services Sdn Bhd (perkhidmatan pelindungan bencana komputer); TH Technologies Sdn Bhd (infrastruktur berteknologi tinggi) dan TH NSTC (pembangunan hartanah). (rujuk muka surat hadapan Utusan Malaysia - 16 Ogos 2001)

Ketika keadaan ekonomi baik dahulu, Tabung Haji sering memperlihatkan ia adalah agensi yang kaya. Ini boleh dilihat daripada beberapa kenyataannya dahulu. Beberapa ketika dahulu Tabung Haji pernah bercadang untuk membeli saham Penerbangan Malaysia (MAS) dan memiliki kapal terbang sendiri bagi perkhidmatan haji.

Kemudian ia mengeluarkan kenyataan hendak membina terminal menampung bakal jemaah haji di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sama seperti di Kelana Jaya.

4.0 BEBERAPA PELABURAN TABUNG HAJI YANG BERMASALAH

Di antara pelaburan Tabung Haji yang bermasalah ialah:

4.1 Projek Express Rapid Link (ERL)

Tabung Haji memiliki syarikat ini melalui anak syarikatnya TH Technologies Sdn Bhd sebanyak 60 %, manakala YTL memiliki 40%. Dijangkakan Tabung Haji telah melaburkan sebanyak RM1.40 bilion ke dalam projek ini. Projek ERL merupakan projek infrastruktur, bukannya komersil. Oleh yang demikian ia tidak mungkin mendapat keuntungan dalam masa yang singkat bagi pelaburan dalam projek ini.

4.2 Membeli Menara Pejabat di Selbourn City, Shah Alam

Tabung Haji akan membeli menara pejabat di Selboum City, Shah Alam dengan harga hampir RM600 sekaki persegi, walaupun kadar harga jualan menara berkenaan sekarang ini hanyalah kira-kira RM80 sekaki persegi sahaja.

4.3 Membeli Bangunan di Uptown, Damansara Utama

Tabung Haji juga akan membeli bangunan di Uptown, Damantara Utama dengan harga sekitar RM400 hingga RM700 sekaki persegi, sedangkan kadarnya pada masa ini hanyalah sekitar RM160 sekaki persegi berbanding harga lamanya adalah RM350 kaki persegi.

4.4 Pelaburan di Indonesia

Tabung Haji mempunyai beberapa projek di Indonesia, di antaranya ladang kelapa sawit seluas 100,000 hektar di Riau, Indonesia. Di samping itu juga menjalankan projek hartanah dan pelaburan saham di Indonesia. Kebanyakan pelaburan tersebut mengalami kerugian terutamanya projek kelapa sawit.

Membeli tanah pada harga yang tinggi.

Tabung Haji telah membuat pelaburan di Koridor Teknologi Negeri Sembilan dan membeli bangunan Maju Holding pada harga yang lebih tinggi daripada harga pasaran.

PENDAPAT PROF. UNGKU AZIZ TENTANG PENYIMPANGAN FALSAFAH TABUNG HAJI

Prof. Ungku Aziz merupakan orang yang mencetuskan idea penubuhan Tabung Haji. Beliau mengakui bahawa Tabung Haji kini telah menyimpang daripada matlamat asalnya. Menurut beliau tujuan Tabung Haji ditubuhkan adalah untuk memberikan perkhidmatan kepada orang yang ingin menunaikan haji dan umrah. Tetapi kini Tabung Haji turut bersaing dengan syarikat-syarikat lain dalam urusan perniagaan seperti membuat bangunan untuk disewakan dan membelikan saham syarikat lain. Sedangkan peranan ini sepatutnya dilakukan oleh agensi kerajaan yang lain.

Menurut beliau lagi, Tabung Haji boleh melabur di dalam syarikat yang menjanjikan pulangan yang baik agar dapat diagihkan semula keuntungan itu kepada para pencarum. Tetapi hal ini tidak berlaku. Sebaliknya keuntungan yang diperolehi daripada pelaburan tersebut disimpan sendiri oleh Tabung Haji untuk tujuan mengembangkan pelaburannya, memberi pinjaman dan membeli saham sahaja yang adakala syarikat yang bermasalah untuk tujuan bail-out. Sepatutnya apabila keuntungan Tabung Haji bertambah baik, kos untuk mengerjakan haji dapat dikurangkan kerana Tabung Haji berkemampuan membiayai sebahagian kos kerana ia mempunyai dana yang banyak. Kini apabila Tabung Haji mengalami kerugian, maka untuk mengaut balik keuntungan, maka beban diserahkan kepada para pencarum yang saban tahun melihat kos mengerjakan haji kian meningkat. (rujuk majalah Dunia Islam, Mac 1992, halaman 40 hingga 42).

Baru-baru ini beliau menyarankan agar dilantik sebuah badan akauntan antarabangsa yang bebas dan profesional bagi mengaudit laporan kewangan Tabung Haji sepanjang tempoh 10 tahun kebelakangan ini. Ini bagi membolehkan para pencarum mengetahui untung rugi yang dialami oleh Tabung Haji dalam pelaburannya.

Pada masa ini, kata beliau, akaun Tabung Haji diaudit oleh kerajaan. Oleh itu mungkin ada beberapa perkara yang tidak dihebahkan secara jelas kepada orang ramai, terutama para pencarum. Sikap ini boleh mengundang kepada pelbagai spekulasi daripada pelbagai pihak.

Beliau turut mencadangkan agar pencarum Tabung Haji yang berjumlah lebih sejuta orang itu dibenarkan menubuhkan persatuan yang diiktiraf oleh kerajaan sebagai wakil mereka dalam Tabung Haji. (rujuk Utusan Malaysia 17 Ogos 2001, halaman 1 & 4).

6.0. KENYATAAN BEKAS PENGURUS BESAR, LEMBAGA TABUNG HAJI

Bekas Pengerusi dan Pengurus Besar Tabung Haji, Tan Sri Hanfiah Ahmad, mengakui bahawa masalah yang dihadapi oleh Tabung Haji adalah disebabkan oleh keputusan pelaburan yang tidak tepat dan telus, terutama yang membabitkan projek yang besar.

Sebarang keputusan pelaburan yang dibuat oleh Tabung Haji tidak diawasi oleh mana-mana pihak kerana ketiadaan badan bebas yang wujud untuk tujuan itu. Sebelum tahun 1995, wujud Jawatankuasa Panel Pelaburan, sebuah badan bebas yang akan mengkaji terlebih dahulu sebarang keputusan yang ingin dibuat oleh Tabung Haji. Namun selepas wujudnya Akta Tabung Haji 1995, semua keputusan pelaburan dibuat secara terus oleh Lembaga Pengarah tanpa melalui sebuah badan bebas.

Oleh itu, beliau mencadangkan Tabung Haji mewujudkan semula Jawatankuasa Panel Pelaburan ini yang dianggotai oleh Gabenor Bank Negara atau wakilnya, Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan atau wakilnya, Ketua Setiausaha Negera atau wakilnya serta cerdik pandai yang pakar dalam bidang ekonomi atau pelaburan.

Kewujudan badan bebas ini perlu bagi bertindak sebagai pemantau, pengawas dan pengawal selia sebarang kegiatan pelaburan Tabung Haji. Badan ini juga bertindak sebagai penasihat kepada Menteri yang bertanggungjawab kepada Tabung Haji dalam membuat keputusan mengenai sesuatu pelaburan.

Beliau juga meminta agar perlantikan pengerusi dan lembaga pengarah dalam anak syarikat dan syarikat yang Tabung Haji mempunyai kepentingan, dikaji semula agar mereka yang dilantik adalah mereka yang pakar dan berpengalaman dalam bidang ekonomi dan pelaburan. Mereka yang dipilih adalah orang yang benar-benar bertanggungjawab dan tidak mempunyai kepentingan peribadi. (Berita Harian 22 Ogos 2001, halaman 23)

7.0. SURAT KEPADA EDITOR KENAIKAN TAMBANG HAJI MEMBEBANKAN

Kritikan, bantahan dan rayuan masyarakat Islam negara ini supaya Tabung Haji tidak menaikkan perbelanjaan mengerjakan haji nampaknya ditolak.

Kerajaan lebih bersimpati dengan pihak Tabung Haji yang sekarang menghadapi masalah pengurusan dengan membenarkan kenaikan antara 10 hingga 11.5 peratus. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Abdul Hamid Zainal Abidin mengatakan kenaikan itu adalah sederhana dan tidak membebankan.

Saya berasa sedih, pihak Tabung Haji dengan mudah menggangap kos yang perlu ditambah oleh pencarum sebanyak RM860 hingga RM990 itu tidak membebankan. Bagi yang bekerja tetap dan bergaji besar mungkin perkara itu dipandang kecil asalkan hajat tercapai. Tetapi pada saya yang tua dan orang yang senasib dengan saya yang cuma bekerja kampung, kos tambahan hampir RM1,000 itu membebankan, kecualilah jika angka itu hanya RM86 hingga RM99. Untuk meminta bantuan daripada anak-anak pun, mereka ada bebanan masing-masing.

Saya memahami kenaikan itu terpaksa dibuat, tetapi perkara kenaikan ini boleh dikatakan berlaku hampir setiap tahun. Apa yang menghairankan ialah kenaikan kos mengerja haji tidak pula diikuti dengan kenaikan dividen yang sepatutnya dinikmati oleh pencarum Tabung Haji. Bayangkan berapa ratus juta dikumpul oleh Tabung Haji hasil wang simpanan pencarum setiap bulan.

Jika Tabung Haji menggunakan alasan kenaikan bagi perbelanjaan haji pada tahun depan itu antaranya disebabkan kenaikan tambang kapal terbang kerana kenaikan kos minyak, tempat penginapan baru, kadar sewa rumah di Madinah meningkat, kadar sewa khemah kalis api dan berhawa dingin meningkat, pada saya sepatutnya kos itu boleh ditampung oleh keuntungan Tabung Haji hasil caruman dan pelaburan Tabung Haji sendiri. Menyedari akan berlaku kenaikan kos yang tidak dijangka, kenapa pihak pengurusan tidak menyediakan tabung khas.

Pada saya inilah masanya wang di dalam peti besi Tabung Haji yang dikatakan bernilai RM9 bilion itu wajar digunakan bagi menampung sedikit kekurangan tersebut seperti yang dinikmati oleh jemaah haji tahun lalu.

Tabung Haji tidak boleh melupakan matlamat penubuhan badan itu sendiri dahulu untuk membantu mengurus jemaah. Apatah lagi kini semua urusan haji nampaknya dimonopoli oleh Tabung Haji. Dengan itu tidak ada badan bebas lain dibenarkan oleh kerajaan untuk menguruskan jemaah. Jika ada, saya rasa sudah tentu masalah kenaikan tambang dan penginapan itu mungkin tidak timbul. Kerana masing-masing perlu bersaing kerana para pencarum mempunyai pilihan lain untuk menguruskan pemergian mereka ke Tanah Suci.

Saya lihat, selain syarat rukun haji yang sudah ditetapkan oleh Islam, sejak beberapa tahun lalu bakal haji juga terpaksa menunggu giliran masing-masing disebabkan sekatan sistem kuota yang dikenakan oleh kerajaan Arab Saudi. Dan kini satu lagi halangan ialah kenaikan kos mengerjakan haji.

Tahun demi tahun kos mengerjakan haji semakin mahal. Bagi saya orang yang mengerjakan haji terdahulu lebih beruntung daripada bakal jemaah haji pada masa akan datang.

Apa yang menjadi kemusykilan saya sebagai orang kampung ialah, kenapa setiap kali ada kenaikan perbelanjaan, semuanya mesti ditanggung oleh pencarum yang terkemudian, sedangkan caruman orang seperti saya ini juga telah membantu pemergian jemaah haji sebelum ini. Saya mengharapkan Tabung Haji melihat aspek keadilan dalam soal ini pada masa akan datang.

Saya yang sudah lama menyimpan wang dan niat untuk mengerjakan haji pada masa depan agak kecewa dengan kenaikan demi kenaikan kos mengerjakan haji yang kini mencapai RM9,445 bagi Semenanjung.

Barangkali niat saya ini akan terganggu tahun demi tahun, jika Tabung Haji kerap mengumumkan kenaikan perbelanjaan mengerjakan haji. Kita perlu ingat, kebanyakan orang yang hendak mengunaikan haji bukannya kerana mereka berlebihan wang, orang yang berada dan kaya sahaja, ia juga menjadi impian golongan miskin yang terpaksa menyimpan sedikit demi sedikit dalam caruman ke Tanah Suci seperti saya. Wang yang dijangka cukup untuk ke Mekah nampaknya sentiasa perlu ditambah, dengan itu samapai bila saya dapat mengerjakan haji.

Saya lihat masalah kenaikan kos ini ada kaitan dengan masalah kewangan Tabung Haji. Oleh itu demi masa depan bakal haji yang berhasrat untuk ke Tanah Suci Mekah, Tabung Haji perlulah mengurus pelaburan mereka dengan cermat dan berhemah. Ingatlah wang pelaburan yang dibuat oleh pihak pengurusan Tabung Haji itu sebenarnya wang lebih empat juta orang pencarum.

Tidak salah Tabung Haji membuat pelaburan jangka panjang atau pendek dalam sektor perindustrian, perkhidmatan, perladangan dan hartanah, tetapi uruskan ia dengan sebaik mungkin.

Kesan daripada keputusan pelaburan yang tidak berhemah dan kelemahan pengurusan termasuk anak-anak syarikatnya, pihak yang menerima kesan langsung ialah para bakal jemaah haji. Oleh itu saya berharap kerajaan dapat memantau pengurusan dan pelaburan Tabung Haji supaya perasaan tidak puas hati para bakal jemaah haji tidak diterjemahkan dalam bentuk tindakan tidak menyokong kerajaan.

- Azhar Anuar, Jeram, Selangor.
(Utusan Malaysia, 17 Ogos 2001)

8.0. KESIMPULAN

Alasan kenaikan kos mengerjakan haji oleh Tabung Haji tidak sepatutnya berlaku sekiranya Tabung Haji bersikap telus dalam pengurusannya. Tabung Haji perlu kembali kepada falsafah asal penubuhannya, iaitu untuk menjaga kebajikan para pencarum. Tabung Haji boleh menjalankan perniagaan jangka pendek yang memberikan keuntungan. Hasil keuntungan pelaburan tersebut sepatutnya diagihkan semula kepada para pencarum. Dalam hal ini, Tabung Haji, sebagai sebuah institusi Islam, sepatutnya mengamalkan sistem ekonomi secara Islam, iaitu mengamalkan konsep mudharabah. Pencarum sebagai pelabur dan Tabung Haji sebagai pengurus pelaburan. Maka keuntungan yang diperolehi daripada pelaburan tersebut dibahagikan berdasarkan konsep mudharabah ini, iaitu 60 peratus kepada pencarum dan 40 peratus kepada Tabung Haji.

Dengan ini, sebarang kenaikan kos akan dapat ditampung daripada keuntungan yang diperolehi daripada pelaburan tersebut. Tidak sewajarnya Tabung Haji membebankan para jemaah haji akibat ketidakcekapannya dalam membuat pelaburan dan mengalami kerugian. Dalam keadaan Tabung Haji diberi hak monopoli untuk menguruskan jemaah haji dari Malaysia, Tabung Haji tidak sepatutnya mengambil kesempatan ini menekan para jemaah terutama mereka yang berpendapatan rendah. Ibadat Haji merupakan rukun Islam yang wajib dikerjakan oleh setiap orang yang mampu. Janganlah Tabung Haji cuba mengaut keuntungan daripada kewajipan ini.

lagi apa dah jadi dgn pengurusan tertinggi TH...gaji nak tinggi...tapi....kerja tak profesional...!!more
MAINTENANCE TABUNG HAJI YANG SUKA CURI TULANG Saya amat terkilan dengan sesetengah maintenance tabung haji yang suka curi tulang apabila waktu kerja.Tambah-tambah lagi kena kerja WAKTU MALAM dan WAKTU CUTI.Benda macam ni kabanyakkan berlaku di sekitar tabung haji Kuala Lumpur.
Dia orang nie suka menggunakan talian telefon pejabat tabung haji untuk menelefon rakan-rakan kenalan dia orang.Bukan menelefon rakan-rakan dia orang menggunakan telefon rumah tapi menggunakan telefon tangan lg tu.
Jika difikirkan balik tidakkah tindakan mereka ini menyebabkan kerujian besar tabung haji,masyarakat dan kerajaan untuk membayar bil-bil telefon tabung haji yang digunakan oleh orang yang tidak bertanggungjawab seperti ini.
Ade seorang maintenance tu namanya HASNI tp saya lupe nama bapanya,umurnya dalam linkungan 27 - 29 tahun dan bekerja ditabung haji KL. Dia nie sentiasa menggunakan telefon pejabat tabung haji untuk menelefon rakannya yg menggunakan telefon tangan. Oleh itu ambillah tindakan sewajarnya dan kalau boleh siasat dahulu dan sila buat semakan dipejabat telekom.Sekian
Ambil tindakan yang sewajarnya dan jika perlu, buat semakan dipejabat telekom untuk mengesahkan no telefon yang digunakan,waktu dan tarikh. Bayaran balik perlu dibuat dan ambil tindakan mahkamah supaya orang lain lebih berhati-hati.more
kritik semua orang pandaiada tetapi boleh diperbetulkankepada pengkeritik budiman,
tolong beri cadangan yang membina bukan cadangan yang meruntuhkan. ingat pada Allah yang maha berkuasa. cakaplah seperti orang islam. Bersemukalah, bukan baling batu sembunyi tangan. Banyaklah memohon keampunan dari Allah. semoga kita semua diberi taufik dan hidayah dari nya.
more
Pengurusan yang tidak efisyenTabung Haji 'LEMBAB' mengemaskini akaun pelanggan. Penolakan gaji telah dibuat bulan lalu tetapi untuk masuk kedalam akaun mengambil masa hampir satu bulan???? what is this?? Masa buka akaun dulu berjanji wang akan masuk 15hb setiap bulan tetapi selalu lewat.Tempat memeriksa baki akaun pula tiada di semua cawangan kecil KUALA LUMPUR. Hanya untuk memeriksa baki akaun kita terpaksa beratur dengan hampir 200 orang.Mana letaknya kepala hotak mereka? 2-3 kali datang pun jawapan yg mudah ' wang encik belum masuk'. ada juga pegawai menyalahkan company kita yang lewat. Kepada tabung haji 'jangan sampai i sue u kat akhbar'. Penerangan yang tidak telus dan menyusahkan pelanggan!.Sila hormati masa kami. Jangan mencemarkan nama institusi kewangan islam. Jangan letak akal you all kat lutut. I never see any of your staff memberi layanan baik kepada pelanggan. Layanan baik bukan sekadar memberi/masuk wang yang kita minta.Perbaiki cara komunikasi dan lebih efisyen. Kami semua pun bekerja dan berkhidmat untuk pelanggan.more
berkaitan dengan tahap sikap pekerja th hajisaya adalah salah pendeposit th..saya mendapati bahawa terdapat staf th yang tidak menjalankan tugas dengan baik..saya difahamkan bahawa staf th adalah merupakan dari golongan yang mempunyai pendidikan spm...mungkin mereka kurang dilatih atau diberi pendedahan dalam menguruskan kerja-kerja yang diamanahkan...kadang kala sikap mereka yang tidak profesional dalam menghadapi pelanggan terutama di kaunter...saya harap pihak th akan memperbaiki syarat-syarat pengambilan para pekerja sperti sekurang-kurangnya memiliki sijil dalam bidang akademik di mana-mana institusi pengajian tinggi...jangan hanya berharap kepada kelayakkan spm atau mengaji di sekolah agama sahaja...ini dapat mengelakkan terjadinya penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa...atau membenarkan staf yang ada menyambung pelajaran dan menghadiri seminar yang berkaitan terutama cara menghadapi pelanggan....di harap diberi perhatian...more
PENDAFTARAN HAJIMENURUT T/H , MESTI NAK ADA RM 1300.00 UNTUK MENDAFTAR SEBAGAI JEMAAHKENAPA DENGAN RM 500.00 ? TAK CUKUP KE ?more
kesedaran diri..pendeposit yang disegani..jangan berlagak bijak..bila sesama melayu berlagak bagus..nak sue t haji.. cubalah kalau berani..untuk ptg gaji.. lain kali refer ngan majikan..kalau dia kate dah masuk..dapatkan no resit..baru bleh sue..setakat main perkataan sue.. tanpa proof.. nampak bodoh..be alert.. kite pun cari rezeki..ada perasaan..sedarlah..kiteorh terima kritikan yg mbangun...tapi bukan setakat cari salah kite ajer..kalu org ramai boleh beratur tunggu turn..kite pun kena la tunggu..bila ngan bnagsa lain..jilat kaki pun sanggup..takkan kena bratue pun bising.. tak caya cuba pi maybank..takde nak marah ngan compalain punmore
Jangan Kritik Ikut Nafsu, Ingat Allah!!Nampaknya para pengkritik di atas semua kritik macam nak bunuh saje semua kakitangan TH ni. Kalau la rasa benci sangat dengan TH, jgn simpan duit dlm TH. Simpan la kat Bank Islam dulu ke, dah cukup nanti baru le terus masukkan & daftar terus pergi haji. Setahu saya takde syarat kata hanya mereka yg dah menyimpan lama dalam TH sahaja yg boleh pergi haji. Kat mane2 pun ade masalah dan penimbul masalah, jadi ada dua alternatif; sabar atau cari cara lain yang lebih baik untuk menyimpan.Ingat, anda semua orang Islam. jangan kutuk berlebihan, sampai nak saman lah, kata itu inilah. Anda sempurna sangat ke? Ingat Allah S.W.T. sedara, jgn sampai nanti tak dizinkan Allah jejakkan kaki ke Tanah Suci baru tahu. Menangis sampai buta pun tak guna nanti sedara! Nak ke Makkah kena bersih hati dan fizikal; ni tengok cara anda mengkritik memang nampak hitam legamnya hati sedara2 semua. Insaflah...!more
pergi menunai fardu hajiJanganlah diberi kepada orang yang telah beberapa kali menunaikan fardu haji walaupun mereka telah lama dan ingin menunaikannya lagi untuk kali kedua dan ketiga.saya syorkan supaya LTH memberi peluang dan keutamaan kepada pencarum yang belum pernah menunaikan fardu haji, kerana mungkin menunggu satu penyeksaan yang akan ditempuhi oleh peserta yang ingin menunaikan fardu haji, berikan peluang kepada orang-orang yang betul mengingininya.
Setahu saya LTH telah mengedarkan borang bancian kepada orang yang ingin menunaikannya mngikut tahun yang dikehendaki, oleh itu pada pendapat saya janganlah biarkan untuk menunggu bertahun-tahun untuk pergi.
more
Lapuran tahunan TH mana ? - sebar kpd umum !!sejak dulu hingga skrg tak pernah ada lapuran tahunan TH..keuntungan anak2 syarikat TH macam mana ??....pelaburan dlm Projek2 biawak hidup nafsu mahathir akan perkara2 yg besar2 dan cantik2 spt projek ERL dll!...bagimana perkembangannya skrg ni...????sediakan lapuran tahunan untuk disebarkan pd pelabur2 TH..
Lembaga pengarah...gaji besar2 tapi tidak buat kerja spt yg dikehendaki pelabur !!...lebih baik letak jawatan klau tak tahu buat keje....kehilangan duit TH yg dulu2 macam mana tak dengar kabar berita !!...kau semua karut ler !!!
sial punya manusia...lembaga TH diamanahkan buat keje utk niak haji tapi jadi lain pulak...hasil auta Mahathir Laknatullah !!
more
Pengambilan Kakitangan..Diharap pihak LTH memilih calon2 yang bersih tak kira apa jua jawatan...maksud bersih tu jujur dan berkelayakan..betullah manusia dengan wang memang kita tak boleh duga tapi ingat setiap perbuatan ada balasannya..tidak berkat kat dunia..siksa yang berat di akhirat..Amanah dalam melakukan tugas.Pilihlah calon yang sesuai,kalau boleh jangan ada unsur kronism atau "cable".more
Jgn ikut perasaan.Kpd sedara yang kritik staf LTH yg katanya cuma lepasan SPM, kurang mesra dan lembap. Pengalaman saya berurusan di LTH. Staf di kaunter adalah sgt mesra dan memang cekap. W/pun maybe depa lepasan SPM tapi mutu perkhidmatan mereka OK. Lagipun pejabat aircond dan guna sistem no. Sama ngan bank2 lain. (PERHATIAN : graduate pun belum tentu mempunyai akhlak yang terpuji)

Saya sokong cadangan agar pengurusan TH peka terhadap pelaburan yang bakal diadakan. Jgn spt kata menteri bahawa beliau terlepas pandang or percaya cakap pengarah kata tiada pelaburan dalam spekulasi mata wang (kes Metrowangsa) dan pelaburan haram. Biar keuntungan sikit asal jgn campur aduk ngan pelaburan non halal.
more
KOS HAJIAssalamualaikum.
Pengurangan 5% belanja naik haji bagi jemaah haji mulai musim 2004H hanya diberikan kepada jemaah yang menunaikan fardhu haji dengan muassasah Tabung Haji dan tidak diberikan kepada jemaah yang memilih untuk pergi haji dengan pakej swasta. Alasannya ialah kononnya jemaah pakej swasta punya lebih kemampuan kewangan dari jemaah muassasah.
Bagi saya pilihan untuk pergi haji dengan pakej swasta adalah atas sebab-sebab berikut: kemudahan yang disediakan oleh pakej swasta bagi orang berumur seperti saya adalah lebih sesuai (kalau tidakpun satu keperluan yang wajar) kerana ingin menjaga kesihatan pada tahap yang optimum bagi membolehkan saya melaksanakan ibadat-ibadat di tanah haram dengan lebih berkesan dan selesa, dengan harapan agar kepayahan disebabkan jarak yang jauh dari masjid dapat terhindar dan dengan tubuh badan yang sihat (InsyaAllah) akan dapat memberi lebih ketenangan serta suasana lebih khusyuk dalam melakukan ibadat di tanah suci.
Kebanyakan jemaah yang memilih pakej swasta bukanlah terdiri dari mereka yang berada dalam ertikata kaya atau mempunyai wang berlebihan; dan bukan sedikit dari kalangan jemaah muassasah terdiri dari kalangan yang berada atau kaya. Masalahnya bukan kekayaan yang menjadi faktor seseorang itu memilih untuk menyertai pakej swasta. Jika dibuat kajian secara terperinci - dan pihak Tabung Haji patut dan boleh membuat kajian - saya yakin tiada sebarang kaitan (co-relation) antara pemilihan pakej swasta dengan keberadaan kewangan yang berlebihan di kalangan jemaah haji.

Pihak Tabung Haji boleh semak bahawa mereka yang TIDAK MEMILIH PAKEJ SWATA (iaitu yang memilih muassasah sahaja) bukan sedikit terdiri daripada orang-orang yang berada (yang mempunyai banyak jumlah simpanannya dalam Tabung Haji). Saya percaya kajian ini amat mudah dan sangat simple jika kita mahu berlaku adil kepada semua ahli penyimpan di Tabung Haji.
Pihak Kementerian Kewangan perlu betul-betul fahami perkara ini apabila mengkategorikan jemaah yang mengikut pakej swasta sebagai orang kaya!!!
Wallahua'lam.
more
Staff TH kurang ajarTeringat saya lebih setahun yang lepas ketika saya dan isteri saya pergi ke TH Klang untuk membuka akaun anak kami yang masih kecil dan juga untuk kemaskini buku akaun kami serta manambah simpanan. Tak silap saya pada masa tersebut adalah bulan puasa. Setibanya disitu saya mencari kaunter pertanyaan tetapi tiada. Lalu saya pergi ke tempat penyimpanan borang untuk mencari borang membuka akaun tetapi tiada juga. Saya membuat andaian bahawa saya perlu mengambil nombor giliran dan urusan membuka akaun mungkin berada dibuat di kaunter. Sampai sahaja giliran, saya dan isteri saya pun pergi ke kaunter No 4 (sebelah kanan sekali) lalu duduk dan memberi tahu mengenai hajat kami untuk membuka akaun anak kami. Tiba-tiba dengan suara yang agak kasar staff di kaunter tersebut (perempuan) membalas "Isi borang dulu lah!". Saya dan saya isteri terkejut. Tapi saya bertanya semula dengan bersopan "borang apa kak?". Perempuan itu menjawab dengan kasar sambil jarinya menuding ke tempat simpanan borang, "Borang simpan duit kat situ lah". Saya pun bangun dan menuju ke tempat penyimpanan borang-borang tadi dan mencari Borang Simpanan. Ketika saya sedang mengisi borang tersebut, isteri saya mengambil kesempatan mengemaskini buku akaun dan manambah simpanan. Tiba-tiba saya terdengar pertengkaran diantara isteri saya dan staff perempuan di kaunter 4 tadi. Saya pun terus bergegas ke kaunter tersebut dan bertanya kepada isteri saya hal apa yang terjadi. Isteri saya memberi tahu bahawa staff perempuan tadi melayan beliau dengan kasar. Isteri saya bertanya berkenaan ruangan Kad Pengenalan akaun anak sama ada diletak no kad pengenalan anak kami atau penjaga tetapi telah dijawab dengan bahasa kasar oleh staff itu macam ini "Kalau letak anak punya boleh ke dia keluarkan duit!". Isteri saya terkejut dengan perlakuan staff tersebut dan menegur ketidaksopanannya dan berlaku pertengkaran. Saya menarik isteri saya dan menegur staff tadi diatas ketidakberadapannya. Saya sungguh tak puas hati dan meminta supaya kami dibawa berjumpa dengan pegawai atasan tetapi telah ditenangkan oleh pengawal dan juga salah seorang staff (perempuan) di kaunter 1. Staff di kaunter 1 telah menyelesaikan urusan kami dan meminta maaf diatas kejadian yang berlaku bagi pihak Tabung Haji. Macam ni ke pekerja Islam layan pelanggan di sebuah institusi kepunyaan orang Islam? Bangsa asing yang bertugas kat bank pun boleh layan pelanggan dengan baik. Kami bukan nak ambik duit korang tapi kami hendak menyimpan duit kami dalam Tabung Haji supaya kami senang kemudian hari dan Tabung Haji juga akan dapat keuntungannya. Saya berharap staff perempuan di Kaunter 4 tadi sudah berubah perangainya. Saya percaya pegawai atasan di TH cawangan Klang dapat mengenalpasti staff tersebut dan menegurnya. Selain daripada itu, diharap pihak TH dapat mempertingkatkan lagi mutu dan kaedah perkhidmatan supaya pelanggan (terutama pelanggan baru) tidak keliru dan sentiasa mendapat layanan yang baik. Staff-staff dibahagian kaunter hendaklah sentiasa mengukir senyuman ketika berhadapan dengan pelanggan. Saya percaya bukan semua staff Tabung Haji macam ini. more
KITA SAMA -SAMA PENGGUNAwalauapa pun alasannya, kita menjadi pengguna kepada perkidmatan yang lain. Bertugaslah dgn baik sebagaimana kita hendak orang melayan kita semasa kita berurusan dgn mereka. CADANGAN HENDAKLAH YANG RASIONAL DAN BUKANNYA EMOSINAL.KITA PANDAI MENGKRITIK TETAPI AMAT SUKAR APABILA MENERIMA KRIIKAN. BAB PTGN GAJI PUN NAK KECOH MACAM KITA TERLAMPAU SEMPURNA. YANG PENTING KITA KENA TAHU DAN FAHAM PROSEDUR PTGN GAJI TERSEBUT. more
peluang kerja brsama tabung haji traveltak dapat imformasi dari mana-mana mediadiiklankan di media-media semasamore
KECEWA DENGAN PEMBANGUNAN DI ENSTEK"MARKETING TALK" TINGGAL "MARKETING TALK". ISSUE GUARD TAK PERNAH SELESAI.ALASAN "NO PROVISION DALAM AGREEMENT" TETAPI KENAPA BINA RUMAH BERKONSEPKAN "COMMON SECURITY".INFRASTRUCTURE GAH TAPI PEMBANGUNAN TAK BERJALAN. CEO BERTUKAR MACAM TUKAR BAJU.SEMUA TUNJUK SMART. CUT COST SANA SINI TAPI GAYA MACAM SYARIKAT UNTUNG RATUSAN JUTA.OFFICE ENSTEK CUKUP MENARIK DAN CONDUSIVE TAPI NAK BERGAYA SANGGUP SPEND PULUHAN RIBU SEBULAN SEWA LOT PEJABAT DI MAJU JUNCTION.SATU-SATUNYA CEO YANG DELIVER CUMA HJ KAMARUDIN. TH-NSTC TAK PERLU DIGABUNG DENGAN TH-PROPERTIES.PEMBANGUNAN ENSTEK LEBIH KEPADA POST DEVELOPMENT BUSINESSES TAPI TH PROPERTIES NO BETTER THAN NORMAL DEVELOPER.BEBASKAN ENSTEK UNTUK BERSENDIRI. KALAU ENSTEK TIDAK BERGABUNG DENGAN TH-PROPERTIES, MEREKA TAK PERLU PINJAM DUIT TABUNG HAJI. DUIT UNTUNG JUAL TANAH CUKUP SEBAGAI WORKING CAPITAL. KENAPA MANAGEMENT TABUNG HAJI TAK NAMPAK INI SEMUA? ENTAHLAH.... BEBASKAN ENSTEK DARI TH PROPERTIES. SEDIAKAN MODAL KERJA YANG CUKUP UNTUK SYARIKAT INI DAN JANGAN BEBANKAN MEREKA DENGAN CARA KERJA TH PROPERTIES YANG SEPATUTNYA BELAJAR DARI TH-NSTC.more
KECEWA DENGAN PEMBANGUNAN DI ENSTEK"MARKETING TALK" TINGGAL "MARKETING TALK". ISSUE GUARD TAK PERNAH SELESAI.ALASAN "NO PROVISION DALAM AGREEMENT" TETAPI KENAPA BINA RUMAH BERKONSEPKAN "COMMON SECURITY".INFRASTRUCTURE GAH TAPI PEMBANGUNAN TAK BERJALAN. CEO BERTUKAR MACAM TUKAR BAJU.SEMUA TUNJUK SMART. CUT COST SANA SINI TAPI GAYA MACAM SYARIKAT UNTUNG RATUSAN JUTA.OFFICE ENSTEK CUKUP MENARIK DAN CONDUSIVE TAPI NAK BERGAYA SANGGUP SPEND PULUHAN RIBU SEBULAN SEWA LOT PEJABAT DI MAJU JUNCTION.SATU-SATUNYA CEO YANG DELIVER CUMA HJ KAMARUDIN. TH-NSTC TAK PERLU DIGABUNG DENGAN TH-PROPERTIES.PEMBANGUNAN ENSTEK LEBIH KEPADA POST DEVELOPMENT BUSINESSES TAPI TH PROPERTIES NO BETTER THAN NORMAL DEVELOPER.BEBASKAN ENSTEK UNTUK BERSENDIRI. KALAU ENSTEK TIDAK BERGABUNG DENGAN TH-PROPERTIES, MEREKA TAK PERLU PINJAM DUIT TABUNG HAJI. DUIT UNTUNG JUAL TANAH CUKUP SEBAGAI WORKING CAPITAL. KENAPA MANAGEMENT TABUNG HAJI TAK NAMPAK INI SEMUA? ENTAHLAH.... BEBASKAN ENSTEK DARI TH PROPERTIES. SEDIAKAN MODAL KERJA YANG CUKUP UNTUK SYARIKAT INI DAN JANGAN BEBANKAN MEREKA DENGAN CARA KERJA TH PROPERTIES YANG SEPATUTNYA BELAJAR DARI TH-NSTC.more
KECEWA DENGAN PEMBANGUNAN DI ENSTEK"MARKETING TALK" TINGGAL "MARKETING TALK". ISSUE GUARD TAK PERNAH SELESAI.ALASAN "NO PROVISION DALAM AGREEMENT" TETAPI KENAPA BINA RUMAH BERKONSEPKAN "COMMON SECURITY".INFRASTRUCTURE GAH TAPI PEMBANGUNAN TAK BERJALAN. CEO BERTUKAR MACAM TUKAR BAJU.SEMUA TUNJUK SMART. CUT COST SANA SINI TAPI GAYA MACAM SYARIKAT UNTUNG RATUSAN JUTA.OFFICE ENSTEK CUKUP MENARIK DAN CONDUSIVE TAPI NAK BERGAYA SANGGUP SPEND PULUHAN RIBU SEBULAN SEWA LOT PEJABAT DI MAJU JUNCTION.SATU-SATUNYA CEO YANG DELIVER CUMA HJ KAMARUDIN. TH-NSTC TAK PERLU DIGABUNG DENGAN TH-PROPERTIES.PEMBANGUNAN ENSTEK LEBIH KEPADA POST DEVELOPMENT BUSINESSES TAPI TH PROPERTIES NO BETTER THAN NORMAL DEVELOPER.BEBASKAN ENSTEK UNTUK BERSENDIRI. KALAU ENSTEK TIDAK BERGABUNG DENGAN TH-PROPERTIES, MEREKA TAK PERLU PINJAM DUIT TABUNG HAJI. DUIT UNTUNG JUAL TANAH CUKUP SEBAGAI WORKING CAPITAL. KENAPA MANAGEMENT TABUNG HAJI TAK NAMPAK INI SEMUA? ENTAHLAH.... BEBASKAN ENSTEK DARI TH PROPERTIES. SEDIAKAN MODAL KERJA YANG CUKUP UNTUK SYARIKAT INI DAN JANGAN BEBANKAN MEREKA DENGAN CARA KERJA TH PROPERTIES YANG SEPATUTNYA BELAJAR DARI TH-NSTC.more
KECEWA DENGAN PEMBANGUNAN DI ENSTEK"MARKETING TALK" TINGGAL "MARKETING TALK". ISSUE GUARD TAK PERNAH SELESAI.ALASAN "NO PROVISION DALAM AGREEMENT" TETAPI KENAPA BINA RUMAH BERKONSEPKAN "COMMON SECURITY".INFRASTRUCTURE GAH TAPI PEMBANGUNAN TAK BERJALAN. CEO BERTUKAR MACAM TUKAR BAJU.SEMUA TUNJUK SMART. CUT COST SANA SINI TAPI GAYA MACAM SYARIKAT UNTUNG RATUSAN JUTA.OFFICE ENSTEK CUKUP MENARIK DAN CONDUSIVE TAPI NAK BERGAYA SANGGUP SPEND PULUHAN RIBU SEBULAN SEWA LOT PEJABAT DI MAJU JUNCTION.SATU-SATUNYA CEO YANG DELIVER CUMA HJ KAMARUDIN. TH-NSTC TAK PERLU DIGABUNG DENGAN TH-PROPERTIES.PEMBANGUNAN ENSTEK LEBIH KEPADA POST DEVELOPMENT BUSINESSES TAPI TH PROPERTIES NO BETTER THAN NORMAL DEVELOPER.BEBASKAN ENSTEK UNTUK BERSENDIRI. KALAU ENSTEK TIDAK BERGABUNG DENGAN TH-PROPERTIES, MEREKA TAK PERLU PINJAM DUIT TABUNG HAJI. DUIT UNTUNG JUAL TANAH CUKUP SEBAGAI WORKING CAPITAL. KENAPA MANAGEMENT TABUNG HAJI TAK NAMPAK INI SEMUA? ENTAHLAH.... BEBASKAN ENSTEK DARI TH PROPERTIES. SEDIAKAN MODAL KERJA YANG CUKUP UNTUK SYARIKAT INI DAN JANGAN BEBANKAN MEREKA DENGAN CARA KERJA TH PROPERTIES YANG SEPATUTNYA BELAJAR DARI TH-NSTC.more
KECEWA DENGAN PEMBANGUNAN DI ENSTEK"MARKETING TALK" TINGGAL "MARKETING TALK". ISSUE GUARD TAK PERNAH SELESAI.ALASAN "NO PROVISION DALAM AGREEMENT" TETAPI KENAPA BINA RUMAH BERKONSEPKAN "COMMON SECURITY".INFRASTRUCTURE GAH TAPI PEMBANGUNAN TAK BERJALAN. CEO BERTUKAR MACAM TUKAR BAJU.SEMUA TUNJUK SMART. CUT COST SANA SINI TAPI GAYA MACAM SYARIKAT UNTUNG RATUSAN JUTA.OFFICE ENSTEK CUKUP MENARIK DAN CONDUSIVE TAPI NAK BERGAYA SANGGUP SPEND PULUHAN RIBU SEBULAN SEWA LOT PEJABAT DI MAJU JUNCTION.SATU-SATUNYA CEO YANG DELIVER CUMA HJ KAMARUDIN. TH-NSTC TAK PERLU DIGABUNG DENGAN TH-PROPERTIES.PEMBANGUNAN ENSTEK LEBIH KEPADA POST DEVELOPMENT BUSINESSES TAPI TH PROPERTIES NO BETTER THAN NORMAL DEVELOPER.BEBASKAN ENSTEK UNTUK BERSENDIRI. KALAU ENSTEK TIDAK BERGABUNG DENGAN TH-PROPERTIES, MEREKA TAK PERLU PINJAM DUIT TABUNG HAJI. DUIT UNTUNG JUAL TANAH CUKUP SEBAGAI WORKING CAPITAL. KENAPA MANAGEMENT TABUNG HAJI TAK NAMPAK INI SEMUA? ENTAHLAH.... BEBASKAN ENSTEK DARI TH PROPERTIES. SEDIAKAN MODAL KERJA YANG CUKUP UNTUK SYARIKAT INI DAN JANGAN BEBANKAN MEREKA DENGAN CARA KERJA TH PROPERTIES YANG SEPATUTNYA BELAJAR DARI TH-NSTC.more
KECEWA DENGAN PEMBANGUNAN DI ENSTEK"MARKETING TALK" TINGGAL "MARKETING TALK". ISSUE GUARD TAK PERNAH SELESAI.ALASAN "NO PROVISION DALAM AGREEMENT" TETAPI KENAPA BINA RUMAH BERKONSEPKAN "COMMON SECURITY".INFRASTRUCTURE GAH TAPI PEMBANGUNAN TAK BERJALAN. CEO BERTUKAR MACAM TUKAR BAJU.SEMUA TUNJUK SMART. CUT COST SANA SINI TAPI GAYA MACAM SYARIKAT UNTUNG RATUSAN JUTA.OFFICE ENSTEK CUKUP MENARIK DAN CONDUSIVE TAPI NAK BERGAYA SANGGUP SPEND PULUHAN RIBU SEBULAN SEWA LOT PEJABAT DI MAJU JUNCTION.SATU-SATUNYA CEO YANG DELIVER CUMA HJ KAMARUDIN. TH-NSTC TAK PERLU DIGABUNG DENGAN TH-PROPERTIES.PEMBANGUNAN ENSTEK LEBIH KEPADA POST DEVELOPMENT BUSINESSES TAPI TH PROPERTIES NO BETTER THAN NORMAL DEVELOPER.BEBASKAN ENSTEK UNTUK BERSENDIRI. KALAU ENSTEK TIDAK BERGABUNG DENGAN TH-PROPERTIES, MEREKA TAK PERLU PINJAM DUIT TABUNG HAJI. DUIT UNTUNG JUAL TANAH CUKUP SEBAGAI WORKING CAPITAL. KENAPA MANAGEMENT TABUNG HAJI TAK NAMPAK INI SEMUA? ENTAHLAH.... BEBASKAN ENSTEK DARI TH PROPERTIES. SEDIAKAN MODAL KERJA YANG CUKUP UNTUK SYARIKAT INI DAN JANGAN BEBANKAN MEREKA DENGAN CARA KERJA TH PROPERTIES YANG SEPATUTNYA BELAJAR DARI TH-NSTC.more
KECEWA DENGAN PEMBANGUNAN DI ENSTEK"MARKETING TALK" TINGGAL "MARKETING TALK". ISSUE GUARD TAK PERNAH SELESAI.ALASAN "NO PROVISION DALAM AGREEMENT" TETAPI KENAPA BINA RUMAH BERKONSEPKAN "COMMON SECURITY".INFRASTRUCTURE GAH TAPI PEMBANGUNAN TAK BERJALAN. CEO BERTUKAR MACAM TUKAR BAJU.SEMUA TUNJUK SMART. CUT COST SANA SINI TAPI GAYA MACAM SYARIKAT UNTUNG RATUSAN JUTA.OFFICE ENSTEK CUKUP MENARIK DAN CONDUSIVE TAPI NAK BERGAYA SANGGUP SPEND PULUHAN RIBU SEBULAN SEWA LOT PEJABAT DI MAJU JUNCTION.SATU-SATUNYA CEO YANG DELIVER CUMA HJ KAMARUDIN. TH-NSTC TAK PERLU DIGABUNG DENGAN TH-PROPERTIES.PEMBANGUNAN ENSTEK LEBIH KEPADA POST DEVELOPMENT BUSINESSES TAPI TH PROPERTIES NO BETTER THAN NORMAL DEVELOPER.BEBASKAN ENSTEK UNTUK BERSENDIRI. KALAU ENSTEK TIDAK BERGABUNG DENGAN TH-PROPERTIES, MEREKA TAK PERLU PINJAM DUIT TABUNG HAJI. DUIT UNTUNG JUAL TANAH CUKUP SEBAGAI WORKING CAPITAL. KENAPA MANAGEMENT TABUNG HAJI TAK NAMPAK INI SEMUA? ENTAHLAH.... BEBASKAN ENSTEK DARI TH PROPERTIES. SEDIAKAN MODAL KERJA YANG CUKUP UNTUK SYARIKAT INI DAN JANGAN BEBANKAN MEREKA DENGAN CARA KERJA TH PROPERTIES YANG SEPATUTNYA BELAJAR DARI TH-NSTC.more
more
more
Pelabura Yang Meragukanbanyak sangat kelemahan yang perlu dibincangkanMewujudkan satu suruhanjaya khas yang dilantik oleh majlis Raja-Raja bagi memantau serta menyiasat sebarang penyelewengan yang berlaku didalam tabung hajimore
DENGKIJANGANLAH ITA BERDENGKI KEPADA ORANG LAIN.JANGAN KUTUK TABUNG HAJI LAGI.more
DENGKIJANGANLAH ITA BERDENGKI KEPADA ORANG LAIN.JANGAN KUTUK TABUNG HAJI LAGI.more
ADA YG BELA MGKIN MJADI METENANCE TABUNG HAJI NIEKERJA BIAR IKHLAS JGN PANDAI GN HARTA TABUNG HAJI SESUKA HATI AJE DAN JGN SUKA MAKAN GAJI BUTA.KALAU WAKTU KERJA JGN PULAK SESUKA HATI KELUAR PERGI JALAN2.INGAT SIAPA YANG BAYAR GAJI.GAJI DIBAYAR UNTUK ORG YANG KERJA BUKANNYA WAKTU KERJA PERGI SHOPPING.PEKARA MACAM NIE BERLAKU PADA PEKERJA YANG KENA KERJA PADA WAKTU MALAM.SUKA SGT TINGGAL PEJABAT PERGI TELEFON M'WE.KALAU PENTING OKLAH TP NIE TAK SAJE2 CURI TULANG.AMBIL TINDAKANmore
more
Memang Staff Tabung Haji Kurang Sopan !Lain kali hantar mereka semua ni pergi kursus khidmat pelanggan berkali-kali biar sampai hafal!
Tak kesah la u all belajar tinggi mana/rendah mana pun. Adab tu biarlah ada. Orang Islam kerja dengan Institusi Islam. Nak cakap customer berlagak? bukan berlagak...BUT CUSTOMER ALWAYS RIGHT!...hah tak hafal lagi perkataan tu...macam mana kerja nak bagus...LAYANAN BIAR BAIK DAN PROFESIONAL barulah pelanggan puas hati. Kena buat itu/ini/tunggu lama pun tak kesah. Dasar LEMBAB!Kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Kepada staff TH yang baik-baik saya minta maaf. Mesej ni hanya untuk staff TH yang sememangnya keras kepala. Assalamualaikum..
DENGAR...FIKIR....PERBAIKI....BARU BOLEH MELAWAN.more
KRITIKAN MEMBINADIVIDEN YANG DI BERI TERLALU RENDAH.DENGAN HARAPAN DINAIKKAN KE TAHAP YANG LEBIH TINGGI.more
..uweks!!!mana ada customer always right... tak pakai dah philosphy yang kuno tu... la kami keje sebab makan gaji.. u all datang jumpa kami nak service.. kami bagi!!! so fair and square.. nak ape lagi..ni tak mai selagi bleh hentam nak hentam..kalau salah nila.. buang susu tu.. kasi inform org staff mana yang tak layan anda macam raja tu..ini jgn main tuduh ajer..gunakan pendekatan psikologi... jika tak puas hati.. masa tu jugak kasi tau.. cth"dik..kak tak puas hati la cara adik layan akak..." saya lebih selesa mcm tu sebab insyalah berubah kalau dah 10 kali kasi tau.. taj dinafikan mana2 institusi pun ada org mcm staff kitorg.. taoi komen biar jgn melampau..more
Pengurusan Yang Lemah Dalam Bidang Pembinaan InfrastrukturDisini saya nak mengutarakan terhadap kelemahan pucuk pimpinan anak syarikat Tabung Haji terutamanya dalam bidang pembinaan infrastuktur. Kebanyakkan syarikat-syarikat besar mempunyai kepimpinan yang berlulusan dalam bidang berkakitan dalam pembinaan tetapi di dalam anak syarikat Tabung Haji ini lain pula ceritanya. Melantik individu berjawatan tinggi yang tidak berpengalaman dan tidak mempunyai kelulusan yang setaraf untuk jawatan dalam sesebuah syarikat yang terlibat dalam bidang pembinaan. Ini menyebabkan staff-staff dibawah berasa tertekan dengan karenah mereka yang berjawatan tinggi tetapi tidak tahu hal-hal berkaitan pembinaan. Bukan staff sahaja berasa tertekan bahkan subkontraktor-subkontraktor pun merasa tempiasnya. Sikap mereka yang berjawatan tinggi ini kononnya tahu dalam hal-hal atau selok belok pembinaan tetapi hakikatnya mereka yang berjawatan tinggi ini 'zero'. Mereka yang berjawatan tinggi ini tidaklah mempunyai pengalaman dalam bidang pembinaan tetapi bagaimana boleh menjawat jawatan tersebut. Mereka yang berjawatan tinggi ini mengamalkan sikap pilih kasih dikalangan staff-staff mereka sendiri. Ini boleh melunturkan semangat staff-staff yang lain. Mengapa agaknya? Apa yang sudah berlaku? Adakah ini kronisma? Dengan tindakan birokrasi pemimpin seperti inilah menyebabkan sesebuah syarikat tidak dapat mencapai matlamat yang dikehendaki.Dengan seruan Perdana Menteri, untuk jawatan tinggi dalam sesebuah syarikat pembinaan perlulah melantik individu yang mempunyai pengalaman dan kelulusan dalam bidang pembinaan. Apalagi, letaklah jawatan pada mereka-mereka yang merasakan diri mereka tidak layak. Supaya syarikat dapat ditadbir oleh mereka yang selayaknya.more
more
more
Database service by YourWebApps.com