HOME
Mari kita kritik
MEDIA MASSA MALAYSIA

SEBUAH LAMAN UNTUK MENGKRITIK MEDIA MASSA MALAYSIA SECARA MEMBINA DEMI KEMAJUAN NEGARA
Tekan butang "Enter Record".

PERKARA:
Ujudkan media swasta yang mempunyai nilai pembacaan
KELEMAHAN:
Oleh kerana media massa yang ada tidak mempunyai kualiti, memberi peluang kepada media swasta untuk menghidangkan berita yang baik dan ada nilai pembacaan. Insyaallah laku.
CADANGAN:
Perangi kemungkaran dengan mengujudkan media yang ada nilai pembacaan.
PERKARA:
Media massa Malaysia menghidangkan berita buruk sabanhari
KELEMAHAN:
Arah tuju media massa Malaysia seperti tidak mempunyai pedoman. Henghidangkan berita yang tidak sedap dibaca sabanhari, menyebarkan keburukan, provokasi, berita berbau seks, berita yang menanamkan bibit kemarahan dan merosdakkan minda. Jika dinilai dari segi pembacaan, ianya tidak sesuai dibaca oleh golongan remaja dan kanak-kanak, bahkan semua golongan sebenarnya.
CADANGAN:
1- Diadakan satu panel penasihat untuk menasihati media massa malaysia yang suka menghidangkan berita yang tidak sepatutnya dijadikan bahan berita.
2- Menyebarkan kebaikan untuk dicontohi dan menyembunyikan keburukan supaya tidak dijadikan ikutan.
3- Perbanyakkan nilai ilmu, sejarah, pelajaran yang baik.
4- Pastikan semua berita sesuai dibaca oleh semua golongan masyarakat.
PERKARA:
lelaki dan perempuan
KELEMAHAN:
aurat antara lelaki dan perempuan ialah: LELAKI;pusat hingga lutut. PEREMPUAN; semua anggota badan kecuali muka dan tapak tangan. aurat antara lelaki dan lelaki: pusat hingga lutut. aurat antara perempuan dan perempuan: dada hingga ke lutut
CADANGAN:
kepada umat islam di luar sana bacalah surah al maidah ayat ke-41. di situ ada menerangkan bahawa ada orang yang beriman dengan mulut dan lidah, tetapi bukanlah di hati
PERKARA:
islam
KELEMAHAN:
tanda-tanda hari kiamat ialah orang kebanyakan orang islam murtad dan ramai orang kafir memasuki islam.
CADANGAN:
janganlah kita murtad kepada Allah. sesiapa yang syirik kepada Allah nescaya Allah tidak akan mengampunkannya pada hari kiamat kelak. ibu nabi Muhammad sallallahualayhiwasallam juga tidak diampunkan oleh allah suhanallahuwata'ala
PERKARA:
ketidakpuasan hati terhadap sistem permarkahan pelajar UM
KELEMAHAN:
permarkahan yang agak bias.... terhadap pelajar sarjana (media)
CADANGAN:
teliti semula aspek permarkahan... nilai semua perkara termasuk kedatangan, penghantaran asignmnt, dll dengan lebih teliti... permarkahan mestilah dibuat seadil-adilnya...
PERKARA:
NTV7
KELEMAHAN:
HARI INI [16.02.2009]...ISU BERKENAAN DENGAN PEMAKAIAN BAJU
PENGACARA UNTUK "THE BREAKFAST SHOW" AGAK KETERLALUAN. PAKAIAN PENGACARA WANITA KHASNYA TIDAK MENEPATI KOD ETIKA PEMAKAIAN YG DITETAPKAN. PAGI INI SAHAJA, PENGACARA WANITA TERSEBUT MEMAKAI PAKAIAN BERWARNA MERAH [MENDEDAHKAN BAHAGIAN KE PARAS PAHA & TAK BERLENGAN]. NAMUN PENGACARA WANITA TERSEBUT CUBA UNTUK 'COVERNYA' DENGAN MELETAKKAN KERTASNYA DI ATAS PAHANYA.. BERTUJUAN UNTUK MENUTUP BAHAGIAN PARAS ATAS DARI LUNTUTNYA YG TERDEDAH [MACAM NAK KE PARTY] & KURANG SESUAI UNTUK PENGACARA PAGI "THE BREAKFAST SHOW". BUKAN SETAKAT HARI INI SAHAJA, MALAH HARI-HARI LAIN PUN SAMA. HARUS INGAT KOD ETIKA PEMAKAIAN MESTILAH DI PATUHI.. INI NEGARA MALAYSIA YG MEMENTINGKAN NILAI KESOPANAN DAN TATASUSILA...PAKAIAN PENGACARA WANITA TERSEBUT KURANG ELOK UNTUK MENGACARA RANCANGAN TERSEBUT... SEKSI....
CADANGAN:
PAKAILAH PAKAIAN YG LEBIH SOPAN... CUBA PATUHI KOD ETIKA PEMAKAIAN .....
PERKARA:
JGN LEBIHKAN SEBELAH PIHAK SAHAJA
KELEMAHAN:
Buat media-media pro kerajaan terutamanya UTUSAN MALAYSIA,
BERITA HARIAN,RTM DAN TV3.Sedarlah kalian semua. ambillah iktibar dari apa telah berlaku dlm pilihanraya ke 12 yg lalu dan pilihanraya kecil baru-baru ini. Suara anda sudah dapat dinilai oleh org ramai.
Jgn hanya lebihkan sebelah pihak sahaja. Hanya mereka sahaja yg betul dan benar sadangkan dipihak pembangkang
hanya laporan yg buruk-buruk sahaja. Kami rakyat sudah naik muak dengan laporan berat sebelah dari kalian.
Sedarlah... kekalahan demi kekalahan yg diterima oleh BARISAN NASIONAL sekarangn ini salah satu faktornya adalah dari laporan dan keburukkan yg melampau-2 yg saban hari dimomokkan oleh akhbar dan laporan harian.Sedangkan dipihak BN hanya berita-berita baik sahaja. rakyat sudah naik muak...MUAK...
Insaflah...
CADANGAN:
PERKARA:
HIBURAN MELAMPAU
KELEMAHAN:
CADANGAN:
PERKARA:
PENULIS BLOG
KELEMAHAN:
PENULIS BLOG PERLUKAN FIKIRKAN BAHAWA WALAUPUN MEREKA BEBAS MENULIS DI BLOG... TETAPI KEBEBASAN TERSEBUT BUKAN 'MUTLAK'
TIADA APA YANG BETUL- BETUL BEBAS DI DUNIA INI, KESEMUANYA TERIKAT DENGAN 'SESUATU' SUPAYA KEHIDUPAN MANUSIA TERSEBUT TIDAK TERLALU 'TERLAMPAU'. KHASNYA AGAMA.. ADANYA AGAMA MANUSIA TERIKAT DENGAN HUKUM- HAKAM AGAMA.
CADANGAN:
PENULIS BLOH RAJA PETRA JANGAN SESEKALI ANGGAP DIRI ANDA TERLALU BIJAK UNTUK MENULIS SEGALANYA.... MESTILAH ADA JATI DIRI MELAYU DALAM DIRI.... MALAYSIA BUKANLAH NEGARA BARAT.. ANDA BEBAS MELAKUKAN SEGALA- GALANYA... J
PERKARA:
UNTUNG RUGI PENGUNDI NEGERI KEDAH MEMILIH PAS!!!!!
KELEMAHAN:
TIADA PEMBAHARUAN BAGI RAKYAT NEGERI KEDAH... (PERANCANGAN KHASNYA UNTUK PENDUDUK YANG INGINKAN PEMBAHARUAN YANG DIJANJIKAN OLEH KERAJAAN BN TERBANTUT KHASNYA BGI PENDUDUK MISKIN)
- APA MENTERI BESAR KEDAH BOLEH LAKUKAN?
- MENTERI BESAR KEDAH TIADA CIRI- CIRI KEPIMPINAN YANG IDEAL
CADANGAN:
SELAKU PEMBANGKANG NO. 1 DI KEDAH BN HARUS TINGKATKAN USAHA MENAWAN SEMULA NEGERI. MAJUKAN RAKYAT NEGERI KEDAH, SEKIRANYA EKONOMI NEGERI MUNDUR...AKAN MEMPENGARUHI SELURUH KEHIDUPAN RAKYAT...
PERKARA:
warga asing di perhentian bus pudu
KELEMAHAN:
rakyat mlysia sendiri tkut untuk ke perhentian bus pudu kerana bilangaN warga asing yang terlalu ramai. di perhentian pudu tidak lagi mencerminkan nagara malaysia, tapi negara lain yang majoritinya bukn rakyat mlaysia.
CADANGAN:
pihsk ysng berkuasa pantau perhentian bus pudu. ambl tindakan undng2 yang sewajarnya ke atas warga asing yang datg secara haram ke ngara kita.
perhentian bus untuk kemudahan rakyat malaysia, bukan untuk membhayakan rakyt mlaysia.
PERKARA:
KELEMAHAN:
MASS MEDIA IN MALAYSIA CANT REPRESENT THE MALAYSIAN PEOPLE MOSTLY.
MASS MEDIA HAS TO BE GATE BETWEEN PEOPLE AND GOVERMENT.
THIS IS IN ORDER TO MAKE SMART PEOPLE AND SMART GOVERMENT IN A SMART WAYS
THANK YOU.
CADANGAN:
PERKARA:
keburukan pendatang asing tanpa izin datang ke malaysia
KELEMAHAN:
CADANGAN:
PERKARA:
hfmfhm
KELEMAHAN:
mhfmfh
CADANGAN:
mfhm
PERKARA:
keburukan media massa
KELEMAHAN:
-tuduhan yang melulu
-contohnya,tuduhan ke atas pemain ragbi SMK(A)SHOAW,Kuching baru baru ini....tuduhan tersebut mengatakan bahawa pemain ragbi SMK(A) SHOAW telah melakukan tarian hakka dengan menggunakan seluar pendek..padahal tarian itu telah dilakukan oleh pemain ragbi MRSM,Kuching...
CADANGAN:
-supaya pihak media massa dapat meminta maaf kepada SMK(A)SHOAW...
PERKARA:
krg bksn dan memberi ksn negatif
KELEMAHAN:
bnyk menyiarkn pkara yg tidak bkaitan serta tidak logik
CADANGAN:
buatlah ikln yg logik dan lebih menarik
PERKARA:
Kenyataan Datuk Nazri Aziz
KELEMAHAN:
Cakap nak beri PR pada pelarian Filipina di Sabah. Sedapnya mulut. Ingat orang Sabah ni kayu ke?. Kalau gatal sangat nak beri PR, berilah...tapi dengan syarat angkut semua pelarian tu balik semenanjung. Dulu, masa nak bentuk Malaysia merayu-rayu minta Sabah join Malaya. Sekarang ni, nak campur urusan Sabah plak. Boleh jalanlah Nazri...
CADANGAN:
Jangan salahkan orang Borneo kalau ada yang hilang kepala. Nanti jadi macam di Kalimantan, orang Madura hilang kepala. Jangan lupe, kita orang ni the silent real head hunter!!!
PERKARA:
perbaiki sistem kepimpinan
KELEMAHAN:
kini byk berlaku pencabulan ke atas pemerintahan. korupsi berleluasa, pimpinan yg tamak haloba,judi arak berselerakan. org bukan Islam sewenang-wenagnya menginjak orang-orang Islam.
CADANGAN:
ikuti al-Quran dan Sunnah
PERKARA:
x faham
KELEMAHAN:
x faham la ruangan ni tadi cakap saye menang asik isi borang je pas tu cakap hadiah x boleh hantar sebab bukan area dia
CADANGAN:
buat bahasa melayu
PERKARA:
suruh artis pakai baju elok2....
KELEMAHAN:
naper artis skang baju terdedah sangat..?
terlalu aib bagi kita sebagai rakyat timur nie..
cuberla sopan skit..
baru org pandang tgi kat kiter tol x??
CADANGAN:
pakai pkian yg ala2 timur skit..kite kan orng melayu.....
PERKARA:
KELEMAHAN:
CADANGAN:
PERKARA:
KEBAIKAN IKLAN
KELEMAHAN:
TIADA
CADANGAN:
TIADA
PERKARA:
dadah membawa padah
KELEMAHAN:
CADANGAN:
PERKARA:
dadah
KELEMAHAN:
CADANGAN:
PERKARA:
Media Massa Menjadi Punca Utama Keruntuhan Akhlak Remaja.
KELEMAHAN:
Tayangan yang tidak sopan dan perkara-perkara yang tidak seharusnya ditayangkan di televisyen atau mana2 aplikasi media seperti keganasan,pornografi akan meruntuhkan akhlak remaja iaitu pemangku masa depan kita.
CADANGAN:
Editkan mana2 tayangan yang sepatutnya di 'censored'-kan.
PERKARA:
kisah sensasi
KELEMAHAN:
menggunakan kaedah live atau secara siaran langsung.ini akan menyebabkan tiada suntingan yang dibuat ketika rangan sedang disiarkan.sebagai contoh,kenyataan rosnah mat aris yang menyamakan kisah cintanya dengan rasulullah s.a.w.ini tidak dapat diterima oleh penduduk malaysia yang rata-ratanya beragama islam.
CADANGAN:
rancangan ini perlu disunting terlebih dahulu sebelum disiarkan.atau lebih tepat lagi rancangan ini perlu dirakam terlebih dahulu..........
PERKARA:
KELEMAHAN:
CADANGAN:
PERKARA:
GEJALA SOSIAL DALM KALANGAN REMAJA YANG SEMAKIN BERLELUASA
KELEMAHAN:
CADANGAN:
PERKARA:
kontrovesi media massa
KELEMAHAN:
media massa masa kini lebih mementingkan kontrovesi semata-mata tanpa memikirkan kesannya.sebagai contoh sebagaimana yang kita ketahui baru-baru ini negara kita telah di gemparkan dengan berita akan kemunculan pelajar cemerlang yang pasti akan mendapat 19a1 di dalam spm tetapi malangnya berita itu hanyalah kontrovesi utk melariskan akhbar.lebih malang lagi pelajar yang digembar-gemburkan itu tidak mendapat 19a1 di dalam spm,ini boleh membuatkan orang ramai berasa kurang percaya akan berita yang disebarkan oleh media.
CADANGAN:
seharusnya media massa hendaklah memikirkan akibat terhadap kontrovesi yang mereka sebarkan tanpa mementingkan keuntungan semata-mata.media massa juga perlulah menyebarkan sesuatu pekara itu jika tahu ianya betul-betul benar.
PERKARA:
kontrovesi media massa
KELEMAHAN:
media massa masa kini lebih mementingkan kontrovesi semata-mata tanpa memikirkan kesannya.sebagai contoh sebagaimana yang kita ketahui baru-baru ini negara kita telah di gemparkan dengan berita akan kemunculan pelajar cemerlang yang pasti akan mendapat 19a1 di dalam spm tetapi malangnya berita itu hanyalah kontrovesi utk melariskan akhbar.lebih malang lagi pelajar yang digembar-gemburkan itu tidak mendapat 19a1 di dalam spm,ini boleh membuatkan orang ramai berasa kurang percaya akan berita yang disebarkan oleh media.
CADANGAN:
seharusnya media massa hendaklah memikirkan akibat terhadap kontrovesi yang mereka sebarkan tanpa mementingkan keuntungan semata-mata.media massa juga perlulah menyebarkan sesuatu pekara itu jika tahu ianya betul-betul benar.
Database service by YourWebApps.com